
Eurostar investeert 2 miljard euro in een nieuwe generatie dubbeldekstreinen van Alstom. De bestelling van 30 treinen, met een optie op nog eens 20, moet de capaciteit van de hogesnelheidsoperator uitbreiden en ruimte creëren voor nieuwe routes in Europa.
De treinen moeten vanaf 2031 in gebruik worden genomen. Ze bieden ongeveer 540 zitplaatsen per stel, goed voor ruim duizend passagiers als twee treinen aan elkaar worden gekoppeld.
Aangezien het gros van de nieuwe treinstellen zal worden ingezet ter vervanging van de oudere generatie, zal de vloot uiteindelijk groeien van 51 naar 67 treinen, een stijging met 30 procent.
De investering, die al een jaar geleden werd aangekondigd, is dan ook essentieel om Eurostars groeidoelstelling van 30 miljoen reizigers per jaar te realiseren. In 2024 vervoerde de maatschappij 19,5 miljoen passagiers, met de huidige vloot ligt de maximumcapaciteit op 25 miljoen.
Het contract wordt uitgevoerd door de Franse fabrikant Alstom, die het merendeel van de productie in Frankrijk zal concentreren. Ook Alstom België levert componenten vanuit Charleroi. De werkplaats in Temple Mills (Londen) wordt voor 80 miljoen euro aangepast voor onderhoud aan de nieuwe vloot, goed voor zo’n 350 extra technische jobs.

Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.