
Zuid-Korea, officieel de Republiek Korea, organiseerde afgelopen dinsdag zijn eerste B2B roadshow in ons land. De Korea Tourism Organisation speelt daarmee in op het groeiend succes van de bestemming. Ruim 70 reisagenten en touroperators zakten af naar Gent en maakten kennis met 14 Koreaanse reisspecialisten. Zij maakten van de gelegenheid gebruik om het brede toeristische aanbod, ver voorbij de usual suspects, voor het voetlicht te brengen.
Door: Bart De Landtsheer
Sinds 2019 steeg het aantal Belgische bezoekers van ca. 14.500 naar ruim 19.500 in 2024 (een groei van 35%). Onze noorderburen doen het met een groei van ruim 40,5% over dezelfde periode zo mogelijk nog beter. Jiin Chung, Deputy Director van het kantoor van de Korea Tourism Organization (KTO) in Frankfurt is formeel: “De Benelux is een opkomende kernmarkt en dat noopte ons dit jaar tot de opening van een nieuw kantoor. We waren er ook bij op TravDay, zowel in België als in Nederland, en voor de presentaties van onze binnenlandse topbestemmingen liep het storm. Onze plannen voor de Benelux zijn duidelijk: we willen met een selectie van lokale reisspecialisten specifieke producten ontwikkelen voor de Benelux-markt. Daarnaast lanceren we een K-Ambassador programma alsook webinars voor reisagenten waarin we de meest actuele reisinformatie met hen zullen delen.”
In het arsenaal aan tools dat de KTO aanwendt om Korea te promoten zitten uiteraard ook FAM-trips en deelnames aan consumentenbeurzen, waarmee het land zich niet alleen verder wil profileren als topbestemming maar ook zijn potentiële bezoekers beter wil leren kennen.
“Een opvallende trend is de dalende gemiddelde leeftijd van buitenlandse bezoekers”, laat Jiin Chung nog optekenen. Dat heeft voornamelijk te maken met de Hallyu, ook bekend als de Koreaanse Golf. De term verwijst naar de snelle wereldwijde verspreiding van de Zuid-Koreaanse cultuur sinds de eeuwwisseling. Denk daarbij concreet aan streetfood, K-pop en de bij ons bijzonder populaire Koreaanse series zoals Squid Game, The Glory en Parasite. Jiin Chung: “Die culturele nieuwsgierigheid vertaalt zich in reislust: mensen willen Korea vanop de eerste rij ervaren. Ze willen het land zien, proeven en beleven.”
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.