De Europese vereniging van reisagenten en touroperators (ECTAA) kwam bijeen met de steun van APAVT, de Portugese vereniging van reisbureaus, in de schilderachtige regio van de Dourovallei, Noord-Portugal, met meer dan 50 afgevaardigden van reisorganisaties uit uit heel Europa. De belangrijkste focus van deze bijeenkomst lag op baanbrekende initiatieven met betrekking tot het ECTAA Climate Action Plan en het benutten van het potentieel van Artificial Intelligence (AI) binnen de reisindustrie.
Frank Oostdam, voorzitter van ECTAA: “Onze bijeenkomst in Lamego weerspiegelt onze niet aflatende toewijding om klimaatverandering aan te pakken en de toekomst van de reisindustrie te omarmen met AI. Wij geloven dat door een voorbeeld te stellen op het gebied van klimaatactie en de kracht van AI te benutten, we onze klanten, de branche en onze klanten het beste kunnen dienen.”
Klimaatverandering direct aanpakken
De kern van de besprekingen van ECTAA was het ambitieuze ECTAA Klimaatactieplan. Na het uitvoeren van een uitgebreide beoordeling van de koolstofvoetafdruk van de organisatie, heeft ECTAA besloten om zijn klimaatimpact te verminderen en te compenseren. Het doel is om aan te sluiten bij de wereldwijde toezegging van 50% reductie in 2030 en netto nul emissies in 2050. ECTAA is toegewijd om het goede voorbeeld te geven en “de daad bij het woord te voegen” als het gaat om ecologische
duurzaamheid. Afgevaardigden wisselden ook informatie uit met andere organisaties om inzicht te krijgen in hun klimaatactieplannen. ECTAA erkent de dringende noodzaak om het bewustzijn en de kennis binnen de industrie te vergroten en verantwoordelijkheid te nemen om klimaatverandering aan te pakken. Door dit te doen, willen ze proactief anticiperen op de toekomstige eisen van de consument en ervoor te zorgen dat de reisindustrie voorbereid is om op een duurzame manier aan die behoeften te voldoen.
De kracht van AI omarmen
Naast de focus op klimaatactie, besteedde ECTAA ook tijd aan het bespreken van het belang van AI in de reisindustrie. De afgevaardigden gingen in gesprek met Microsoft, de academische wereld en collega-reisorganisaties om de enorme mogelijkheden van AI in de reisindustrie te onderzoeken. Ze onderzochten ook lopende AI-projecten die de efficiëntie en klantervaringen in de reissector kunnen verbeteren. “Hoewel AI het potentieel heeft om verschillende processen te automatiseren en te stroomlijnen, zal het de waarde van menselijke expertise en persoonlijke service die de reissector biedt niet verminderen”, stelt ECTAA.
ECTAA gelooft dat reisadviseurs van vitaal belang zullen blijven in het volledig digitale tijdperk. Verder werd benadrukt dat AI niet het exclusieve domein is van grote technologiebedrijven; zelfs kleine reisorganisaties kunnen AI-technologieën inzetten om hun diensten te verbeteren en concurrerend te blijven in de markt.