
De Duitse reisgigant Dertour Group breidt zijn portfolio uit met de overname van Hotelplan Group van de Zwitserse retailer Migros. De overname betreft de volledige Hotelplan Group, met uitzondering van vakantiehuizenspecialist Interhome, dat in handen komt van HomeToGo Group, de vakantiewoningspecialist uit Berlijn.
Beide nieuwe eigenaren hebben een sterke positie in de reissector en zijn goed gepositioneerd om de gespecialiseerde activiteiten van Hotelplan Group en Interhome verder te laten groeien.
Dat heeft Migros woensdagavond in een persbericht laten weten. Voor klanten en reisagenten verandert er voorlopig niets: bestaande boekingen en reisaanbiedingen blijven gewoon geldig.
Met het bekend worden van de overname komt een einde aan maandenlang onderhandelen. In november vorig jaar wisten Duitse media al te melden dat de overnamegesprekken zich in een laatste stadium bevonden.
Dertour Group neemt alle onderdelen van Hotelplan Group over, met uitzondering van de vakantiehuis-activiteiten. ‘Wij zijn verheugd om de Hotelplan Group, met zijn sterke en bekende reismerken, verder te laten groeien binnen onze organisatie’, zegt Ingo Burmester, CEO Central Europe van Dertour Group. Hij benadrukt dat beide bedrijven dezelfde waarden delen, waaronder een uitstekende klantervaring, persoonlijke service en duurzaamheid.
Op gelijke voet
Deze overname biedt Hotelplan toegang tot het uitgebreide wereldwijde netwerk van Dertour, terwijl Dertour profiteert van de digitale innovaties van Hotelplan. Volgens Burmester ontstaat er hierdoor een samenwerking ‘op gelijke voet’, met voordelen voor medewerkers, klanten en partners.
Dertour, dat in 2015 al de Zwitserse concurrent Kuoni overnam, ziet een sterke synergie met Hotelplan Suisse en zijn flexibele reispakketten. Ook de gespecialiseerde merken Travelhouse en Tourisme Pour Tous, evenals de Britse tak van Hotelplan, sluiten goed aan bij de strategie van Dertour.
De Britse activiteiten van Hotelplan Group (Inghams, Explore Worldwide, Inntravel en Santa’s Lapland) behaalden in 2024 een omzet van 224,4 miljoen euro, terwijl Hotelplan Suisse een omzet van 238 miljoen euro noteerde.
Hotelplan Group realiseerde in het boekjaar 2023/24 een omzet van 1,78 miljard Zwitserse frank (1,88 miljard euro). De afdeling pakketreizen, met merken als Hotelplan, Migros Ferien en Vtours, was verantwoordelijk voor 968 miljoen euro aan omzet, een stijging van 60 miljoen euro ten opzichte van het jaar ervoor.
Vooral Vtours, een Duitse specialist in dynamische pakketreizen die Hotelplan in 2019 overnam, liet sterke groei zien. Dit is deels toe te schrijven aan de ondergang van FTI vorig jaar, waardoor Vtours marktaandeel wist te winnen.
Interhome
Interhome gaat verder onder de vleugels van Hometogo uit Berlijn. Met de overname van Interhome opent het beursgenoteerde Hometogo een nieuw hoofdstuk waarin beide bedrijven hun sterke punten combineren om zowel vakantiehuiseigenaren als reizigers een nog beter boekings- en vakantie-ervaring te bieden. ‘De integratie van Hometogo’s innovatieve software, technologie en gevestigde marktplaats met de uitgebreide expertise en servicekwaliteit van Interhome stelt ons in staat om nog geavanceerdere en efficiëntere oplossingen te ontwikkelen’, zegt Patrick Andrae, CEO en medeoprichter van Hometogo.
Interhome blijft een zelfstandig Zwitsers traditiemerk, inclusief lokale servicekantoren en de vertrouwde eersteklas service. Interhome krijgt binnen Hometogo een belangrijke rol als kernonderdeel van Hometogo Pro, het B2B-segment dat zich richt op professionele verhuurpartners en verdere optimalisatie van de vakantiewoningenmarkt.
De overnamesom van Interhome bedraagt 150 miljoen Zwitserse frank (160 miljoen euro) bij afronding van de transactie, met aanvullende betalingen tot 85 miljoen frank (90 miljoen euro) die in de periode tot 2029 in termijnen kunnen worden voldaan. Dat maakt samen 250 miljoen euro.
De financiering wordt gedekt door een combinatie van een aandelenuitgifte ter waarde van ongeveer 85 miljoen euro, een lening van 75 miljoen euro en bestaande liquide middelen.
Migros
Voor Migros betekent de verkoop van Hotelplan een belangrijke strategische stap. ‘Na zoveel jaren nemen we met gemengde gevoelens afscheid’, zegt Michel Gruber, voorzitter van de raad van bestuur van Hotelplan Group. ‘Maar met Dertour en Hometogo hebben we ervaren nieuwe eigenaren gevonden die de sterke punten van Hotelplan en Interhome optimaal zullen door ontwikkelen.’
Migros is de grootste detailhandelsorganisatie van Zwitserland, opgericht in 1925.
Het is de grootste supermarktketen en werkgever van het land. Migros heeft circa 600 supermarkten en is daarnaast actief in diverse sectoren, waaronder de voedingsmiddelenindustrie, horeca en catering, bankwezen (Migros Bank) en brandstoffen/tankstations.
In 2024 behaalde Migros een omzet van 32 miljard Zwitserse frank (33,8 miljard euro). In 2021 had het bedrijf 97.541 medewerkers in dienst.
Dertour Group behaalde in 2023 een omzet van 7,2 miljard euro, bijna een kwart meer dan het jaar ervoor. De Dertour Group (tot maart 2024 actief onder de naam DER Touristik) is de reisdivisie van de REWE Group, een van de toonaangevende handels- en toerismebedrijven in Europa.
Foto: Ingo Burmester, CEO Central Europe van Dertour Group (Foto Dertour Group).