
Op de Brussels Travel Top, het B2B-gedeelte van het Vakantiesalon georganiseerd door TravMagazine en Travel360, vonden drie workshops en Het Tenorendebat plaats. De volgende editie van TravMagazine gaat hier uitgebreid op in, maar u krijgt alvast een voorproefje.
Pieter Weymans van Travel360, beet de spits af met een uiteenzetting over de korte, doch ingrijpende geschiedenis van de Artificiële Intelligentie (AI). Hij belicht hierin de wedloop tussen de internetgiganten, de voor- en nadelen van de AI-tools en per slot van rekening de opportuniteiten voor de reissector.
De titel van de tweede workshop luidde als volgt: “The State of The Travel Union”. Jan Peeters, de CEO van TravelMedia BeLux, constateerde dat de reissector bijzonder goed was hersteld van de opeenvolgende crises. Hoe dat komt, zette Peeters uiteen in een weldoordachte theorie over het consumentengedrag. Ten slotte gaf hij een interessante suggestie om duurzaamheid aan te moedigen.
De laatste presentatie nam het duurzaamheidsluik van Brussels Airlines onder de loep. Balázs Németh, Manager ESG & Sustainability bij Brussels Airlines, vertelde over de laatste inspanningen die de luchtvaartmaatschappij onderneemt om een groener bedrijf te worden. Zo leerden we dat Sustainable Aviation Fuel (SAF), het vliegtuigmodel A320neo en de nieuwe uniformen hiertoe bijdragen.
Tenorendebat
Na de drie workshops vond het tenorendebat plaats waarin vier kopstukken uit de reissector discussieerden over leiderschap. Wij geven u alvast een quote van elke leider mee.
Een van de vier kopstukken was de kersverse Managing Director van Tui BENE: Arjan Kers.
“I understand the Belgian culture well, and for over a decade, I’ve been bridging the gap between the two countries.”
Hiermee kweekt hij alvast extra vertrouwen over het nieuws dat hij zowel TUI Nederland als België onder zijn vleugels neemt.
Gunay Uslu, de nieuwe CEO van Corendon, was tot voor kort nog staatssecretaris Cultuur en Media in Nederland.
“The major difference between the political world and the travel industry lies in the processes and decision-making. In politics, it takes much more time, and you’re dealing with taxpayers’ money. As a politician, you are a public figure. As a CEO, you have more room and space to be an entrepreneur. It’s a significant difference.”
Hiermee belicht ze het cruciale verschil tussen de publieke sector en de privésector.
Naast de twee noorderburen waren er tevens twee landgenoten aanwezig. Ronny Bayens, de stichter en eigenaar van Connections, bracht vuur in het debat met scherpe citaten.
“The Human touch, the human heart, the connection, because in fact, the deepest desire of a human being is to be important in the world and that’s not behind your computer”, filosofeerde hij tijdens het debat.
Gert De Caluwé, de man achter de wederopstanding van Neckermann, vervolledigde de affiche.
“We restarted the business even though there was no business (red. Covid). There was only hope that the business would come back. Just not too quickly because we weren’t ready yet.”
Hier vertelt De Caluwé hoe hij de COVID-19 de crisis heeft aangegrepen om het bedrijf weder op te bouwen.