
Brussels Airlines kijkt tevreden terug op 2024 met een indrukwekkende winst van 59 miljoen euro, goed voor een stijging van 11% ten opzichte van het voorgaande jaar. De luchtvaartmaatschappij bewees daarmee eens te meer dat haar strategische koers werkt, ondanks enkele uitdagingen in het begin van het jaar die tijdelijk een rem zetten op de geplande groei.
Opvallend is dat Brussels Airlines in 2024 2% minder vluchten uitvoerde, terwijl toch het aantal beschikbare stoelen met 1% steeg. Dat komt vooral doordat de maatschappij een extra Airbus A330 toevoegde aan haar langeafstandsvloot en in tegenstelling tot 2023 geen externe toestellen inhuurde voor Europese vluchten tijdens het zomerseizoen.
De betrouwbaarheid van Brussels Airlines bleef in 2024 ijzersterk. Volgens gegevens van luchtvaartanalist Cirium behaalde de maatschappij een vierde plaats onder de Europese netwerkcarriers. Nog indrukwekkender is de erkenning door Airhelp, een Amerikaans consumentenplatform dat Brussels Airlines uitriep tot beste luchtvaartmaatschappij wereldwijd vanwege haar uitstekende stiptheid, klantvriendelijke klachtenafhandeling en hoogwaardige passagierservaring.
“Het begin van 2024 was moeilijk door externe factoren die ons parten speelden, maar we hebben in de tweede helft duidelijk kunnen tonen waartoe we in staat zijn,” aldus Nina Öwerdieck, CFO van Brussels Airlines. “Voor 2025 verwachten we opnieuw een sterke vraag en breiden we fors uit. Dit betekent niet alleen meer verbindingen en kansen voor passagiers, maar ook nieuwe jobs. In 2025 komt er zelfs dagelijks een nieuwe collega bij ons team.”
Met een winstmarge van 3,8% in 2024 zet Brussels Airlines verder koers naar het ultieme doel: een structurele winstmarge van 8%. Om deze ambitie te realiseren, wordt de vloot in 2025 versterkt met twee eigen toestellen: een Airbus A330 voor langeafstandsroutes en een Airbus A320 voor het Europese netwerk. Bovendien huurt de maatschappij vier Airbus A220-toestellen van Air Baltic in voor de drukke zomermaanden. Hierdoor is Brussels Airlines momenteel de snelst groeiende maatschappij binnen de Lufthansa Group.
Naast expansie en financiële doelstellingen staat 2025 ook in het teken van een belangrijke mijlpaal: het honderdjarig bestaan van vluchten tussen België en Afrika. Brussels Airlines, historisch nauw verbonden met sub-Saharaans Afrika, viert dit jubileum door volop te investeren in reizigerscomfort en passagiersbeleving.
Zo krijgt THE LOFT, de bekroonde lounge op Brussels Airport, binnenkort een grondige facelift. Ook de cabines op langeafstandsvluchten worden vanaf 2027 compleet vernieuwd. Passagiers hoeven echter niet tot 2027 te wachten om verbeteringen te zien: al dit jaar wordt het aanbod dranken in Economy Class uitgebreid en introduceert Brussels Airlines een geheel nieuw serviceconcept in Business Class.
CEO Dorothea von Boxberg benadrukt dat 2024 een jaar was van sterke resultaten en gezamenlijke inzet: “Onze successen zijn het resultaat van teamwerk. We zijn trots op wat we bereikt hebben en kijken vol vertrouwen uit naar 2025, een jaar waarin we opnieuw geschiedenis vieren en investeren in onze toekomst én onze mensen.”
Geef een reactie