De Europese Commissie legt Booking.com strengere regels op omdat het boekingsplatform binnen het kader van de Wet op de Digitale Markten (DMA) een poortwachtersrol toegekend heeft gekregen.
Een digitaal platform kan als poortwachter worden aangemerkt vanaf 45 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, een omzet van ten minste 7,5 miljard euro en een marktwaarde van meer dan 75 miljard euro heeft. Een platform kan evenwel onder de noemer van poortwachter vallen als het niet voldoet aan de bovengenoemde cijfers, namelijk als het platform een “duurzame en diepgewortelde positie” op de markt heeft.
Booking.com is aangeduid als poortwachter omdat het reisplatform volgens de Europese Commissie een kerndienst aan consumenten aanbiedt. De poortwachtersrol brengt dan ook strengere regels met zich mee.
Zo mogen poortwachters hun eigen diensten op hun eigen platforms niet bevoordelen. Op die manier moeten concurrenten ook ruimte hebben op hun platform. Booking krijgt zes maanden de tijd om aan deze strengere regels te voldoen.
Daarnaast zijn er ook enkele voorschriften die onmiddellijk intreden, waaronder de verplichting om de Commissie te informeren bij een geplande fusie of overname. Overtredingen van de DMA kunnen leiden tot hoge boetes.
Het doel is om eindgebruikers meer keuze en vrijheid te bieden en zakelijke gebruikers eerlijke toegang te geven tot diensten van poortwachters. “Vakantiegangers zullen van meer keuze kunnen genieten en hotels zullen meer zakelijke kansen krijgen”, zegt Eurocommissaris Vestager.
Booking voegt zich bij zes andere poortwachters. In september 2023 heeft de Europese Commissie reeds Alphabet (moederbedrijf van Google), Amazon, Apple, Bytedance (TikTok), Meta (Instagram, WhatsApp, Facebook) en Microsoft bestempeld als poortwachter.