Amadeus zet een ‘robuuste financiële groei’ neer in de eerste helft van het jaar, met een winst van 650 miljoen euro, een stijging van 20 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het B2B-reisplatform ziet daarmee al zijn technologische bedrijfstakken groeien. Een overzicht.
De omzet uit de luchtvaartdistributie, die de verkoop van vliegtickets voor derden vertegenwoordigt, klom met 10,7 procent tot ruim 1,5 miljard euro, terwijl de groepsomzet met 13 toenam tot 3,05 miljard euro. ‘We maken beslissende vorderingen op het gebied van om onze positie als toonaangevende facilitator van indirecte luchtvaartdistributie te versterken’, zegt Amadeus-topman Luis Maroto in een verklaring.
Het aantal luchtvaartpassagiers dat via Amadeus-systemen aan boord stapte van een vliegtuig, steeg jaar-op-jaar met 13,9 procent, waarmee de inkomsten de kaap van één miljard overschreden. Ook de hotel- en betalingsdivisies van Amadeus lieten dubbelcijferige groeipercentages zien.
De omzet uit de luchtvaart-IT steeg met bijna 18 procent tot 1,06 miljard euro, terwijl de omzet uit horeca en overige activiteiten met 13 procent toenam tot 485 miljoen euro, wat resulteerde in een operationele winst van 871 miljoen euro.
De luchtvaartboekingen via Amadeus-distributiesystemen stegen met 2,9 procent tot 242 miljoen in de eerste jaarhelft ‘dankzij een normalisatie van de wereldwijde groei van het luchtverkeer’, met een omzet per boeking die jaar-op-jaar met 7,6 procent steeg.
Amadeus kondigde bovendien onlangs een ‘strategisch partnerschap’ aan met hotelgroep Accor. ‘Die zal onze next-generation, cloud-based Central Reservation System (ACRS) implementeren voor haar uitgebreide portfolio van accommodaties’, aldus Maroto.