
Amadeus heeft een minderheidsbelang verworven in CAPHENIA, een producent van synthesegas, de grondstof voor duurzame vliegtuigbrandstof (SAF). Dit is de eerste investering van de leider in reistechnologie buiten software.
De investering biedt Amadeus meer inzicht in de uitdagingen van de SAF-sector, waardoor het bedrijf verder kan onderzoeken welke rol het kan spelen in de reis van de sector naar “net zero” in 2050.
“CAPHENIA produceert synthetische gassen uit een mengsel van biogas, CO2, water en elektriciteit dat “betaalbaar”, “schaalbaar” en “het praktische lange termijn alternatief voor conventionele vliegtuigbrandstof” is, aldus Dr Mark Misselhorn, chief executive van CAPHENIA.
De beslissing om te investeren in het in Duitsland gevestigde bedrijf maakt deel uit van een bredere verbintenis namens Amadeus om de industrie te ondersteunen op haar weg naar duurzaam reizen.
Dit is de tweede investering van Amadeus in een bedrijf dat zich richt op het duurzamer maken van de toekomst van reizen in de afgelopen 12 maanden.
Vorig jaar kondigden ze een investering aan in CHOOSE, dat oplossingen biedt voor klimaatactie.
Suzanna Chiu, hoofd ventures van Amadeus, zei: “Bij Amadeus zetten we ons in om de overstap naar duurzaam reizen te ondersteunen. We houden trends en ontwikkelingen in de sector in de gaten om de meest effectieve manieren te bepalen waarop we deze ambitie kunnen waarmaken en zijn verheugd om vandaag actie te ondernemen met de investering in een innovatief SAF-bedrijf. De transactie betekent een stap voorwaarts in onze duurzaamheidsstrategie, vanuit het perspectief van een ander deel van de waardeketen in de sector. Terwijl de industrie zich beweegt in de richting van haar doel om in 2050 net nul te bereiken, nemen wij concrete stappen om het proces te versnellen.”
Volgens het IATA Net Zero Emission initiatief heeft SAF het potentieel om 65 procent van de reductie in broeikasgasemissies voor haar rekening te nemen die nodig is voor de luchtvaartindustrie om net nul te bereiken in 2050.
Andere technologieën die zullen bijdragen aan dit doel zijn onder andere elektrische en waterstofvliegtuigen (13%), koolstofcompensatie en -afvang (19%) en operationele efficiëntie (3%).