De jongste weken communiceert TUI heel ‘kort op de bal’. Zo krijgt onze redactie heel wat nieuwsfeiten binnen, veelal positief gezien de staat van de pandemie. Dit sijpelt door naar de mainstream media waarbij het sowieso – en dat willens nillens – altijd alle remmen los is, waardoor ook zij een mooie zomer van 2022 voorspellen.
Nu het ene land na het andere de coronamaatregelen opheft en zelfs virologen positief tegen de zomer aankijken, is er een toenemend vertrouwen bij de Belgische reiziger dat de meeste restricties, tests en quarantaines snel achter ons zullen liggen. TUI noteerde in de maand januari dagelijks meer boekingen dan tijdens de maand januari van het topjaar 2019.
TUI noteert nu al 7% meer reizigers tijdens krokus 2022 ten opzichte van dezelfde vakantieperiode in 2019. ‘De enorme inhaalbeweging van de voorbije 4 weken overtreft het aantal reserveringen in hetzelfde periode van 2019 zelfs met 128%’, klinkt het. ‘Meer dan één op twee vakantiegangers vliegt naar de zon (58%), één op de vier gaat skiën (26%), 11% neemt de auto voor een vakantie dichter bij huis en 5% kiest voor een stedentrip.’
De Belg spendeert ook meer aan zijn vakantie. TUI rapporteert dat gemiddelde budget per persoon voor een vliegvakantie in de zomer € 1330 is, een stijging met 8% tegenover 2019. Voor een autovakantie wordt er een budget van € 450 uitgetrokken, 20% hoger dan in 2019. En ook een citytrip mag gemiddeld € 400 kosten of 12% meer dan drie jaar geleden.
Vanaf vertrekdatum 1 april biedt TUI opnieuw citytrips aan naar New York. TUI werkt hiervoor samen met Brussels Airlines, Delta Airlines en United Airlines en biedt rechtstreekse vluchten aan van Brussels Airport naar JFK of Newark Airport. Qua accommodaties stipt de touroperator hotel The Manhattan at Times Square aan, evenals het pas geopende RIU Plaza Manhattan Times Square. Wie New York graag op een sportieve manier verkent, kan via TUI Sports op 6 november 2022 deelnemen aan de TCS New York City Marathon.
Deze week raakte bekend dat TUI hoofdsponsor is van de nieuwe editie van de serie ‘De Mol’ op Play4. Deze editie speelt zich af op de Canarische Eilanden. Als hoofdsponsor en officiële reispartner organiseerde TUI en TUI fly o.a. alle vluchten voor de kandidaten en de crew. De kijker zal gegarandeerd inspiratie opdoen voor zijn volgende vakantie op één van de eilanden.
Als afsluiter nog iets over dat kort op de bal ‘communiceren’. Zondagavond laat ging bij TUI een persmededeling de deur uit om passagiers te waarschuwen voor mogelijk oponthoud door manifestanten van het zogenaamde ‘vrijheidskonvooi’ – iets wat uiteindelijk op niets uitdraaide. Alle klanten die op maandag vertrokken kregen per sms een oproep om ten stelligste hun aankomstuur op Zaventem te respecteren.
Tot slot een mijmering: De TUI communicatiedienst is een departement dat al jaar en dag zit ingebed in het DNA van de touroperator – met een knipoog naar de TUI Chief Communications Officer die vandaag onze hemel blauw kleurt.