
Air Belgium heeft vandaag aangekondigd dat het stopt met het uitvoeren van eigen passagiersvluchten. Vrachtvluchten en vluchten namens andere luchtvaartmaatschappijen blijven voorlopig doorgaan. Air Belgium is een gerechtelijke herstructureringsprocedure (GRP) gestart door middel van een minnelijke overeenkomst om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen.
Air Belgium staakt haar passagiersvluchten naar Johannesburg/Kaapstad en Mauritius. Deze beslissing werd vandaag intern aan het personeel meegedeeld en is nu officieel gemaakt. De passagiersvluchten hebben voortdurend aanzienlijke verliezen geleden, en om de financiële uitdagingen van het bedrijf aan te pakken, worden ze stopgezet. Desalniettemin zal de luchtvaartmaatschappij blijven opereren in de vrachtmarkt en de ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, and Insurance) markt. Air Belgium voert momenteel vrachtvluchten uit voor Hongyuan Group en onderhoudt ook haar samenwerking met CMA-CGM. Daarnaast opereert Air Belgium momenteel vluchten namens British Airways op de route Londen Heathrow-Chicago met behulp van een van haar twee A330-900 vliegtuigen.
De officiële mededeling klinkt als volgt: “Air Belgium heeft een verzoek ingediend bij de ondernemingsrechtbank om een gerechtelijke herstructureringsprocedure te openen. De rechtbank zal het verzoek van Air Belgium in de komende dagen onderzoeken. Als de rechtbank het verzoek voor gerechtelijke herstructurering goedkeurt, kan het bedrijf overeenkomsten sluiten met haar crediteuren om haar schulden te verminderen. Dergelijke overeenkomsten kunnen onderhandelingen omvatten voor gunstigere voorwaarden, een gedeeltelijke vermindering van bestaande schulden en uitstel van rentebetalingen. De procedure heeft ook tot doel de activiteiten van het bedrijf te herorganiseren: niet-renderende activiteiten zonder perspectief op levensvatbaarheid zullen worden overgedragen of, indien nodig, stopgezet.”
“Alle vluchten gepland vóór 3 oktober 2023 blijven gegarandeerd, met retourvluchten die door Air Belgium zelf of door andere luchtvaartmaatschappijen worden uitgevoerd,” vervolgt de verklaring. “Vluchten die na 3 oktober 2023 zijn gepland en al zijn betaald door reizigers, worden geannuleerd en krijgen voorrang bij terugbetaling als onderdeel van de procedure.”
De vluchten naar Mauritius en Zuid-Afrika werden recentelijk exclusief uitgevoerd door de twee A330-200 vliegtuigen van Air Belgium. Een van de twee A330-900 vliegtuigen vliegt momenteel namens British Airways, terwijl de andere al enkele weken aan de grond staat in Brussel vanwege technische problemen.
De stopzetting, die ook voor insiders toch nog onverwacht kwam, brengt een aantal reisindustrie partners van Air Belgium stevig in de problemen. Na eerst aankondigingen en vervolgens wijzigingen en stopzettingen van het vluchtschema op de Franse Antillen vorig jaar, bleven reisagenten en touroperators geloven in het project van Niki Terzakis en zijn team en hun aandeelhouders. Eerder dit jaar gaf Terzakis in een exclusief interview met TravMagazine al aan: “Air Belgium zit nu éénmaal niet op een berg cash. Wij hebben geen aandeelhouders die met bakken geld staan te zwaaien. (…) Flexibiliteit is een absolute voorwaarde om een airline te runnen”.
Terzakis, in hetzelfde interview: “Vanaf het begin van Air Belgium hebben we bewust en strategisch gekozen voor drie omzetbepalende activiteiten. Onze core business is long haul passagiersvervoer. Een tweede structurele bron van inkomsten is onze ACMI (aircraft, crew, maintenance and insurance, ook wel “wet lease” genoemd) activiteit. (…) De derde pijler is vrachtvervoer.”