Naar kwartaalgewoonte brengt de Belgische touroperatorvereniging ABTO cijfers uit over onder meer het reisgedrag van de Belg, ditmaal over het derde kwartaal, dat liep van mei tot en met juli. Uit die cijfers springt de forse daling van lastminuteboekingen het sterkst in het oog. Niettemin tekende het derde kwartaal nog steeds een stijging op tegenover dezelfde periode vorig jaar. Hieronder een overzicht van de belangrijkste trends volgens de ABTO-cijfers.
Minder lastminuteboekingen in de zomer
Een van de meest opvallende trends is de sterke daling van lastminuteboekingen in de zomermaanden juni en juli, traditioneel populaire periodes voor impulsieve vakantieplannen. Ondanks het slechte weer in België liepen de lastminuteboekingen fors terug, met een daling van 17 procent in het derde kwartaal. Vooral juli onderging een flinke klap, waar een afname van 33 procent werd geregistreerd. Ook vliegvakanties via pakketreizen hadden het zwaar te verduren, met een daling van maar liefst 48 procent.
Vertraagde groei in totaal aantal boekingen
Ondanks de tegenvallende lastminuteboekingen blijft het aantal boekingen in 2024 groeien. Tot eind juli werden er 4,3 miljoen reizen geboekt, wat neerkomt op een stijging van 6 procent tegenover dezelfde periode in 2023. De groei in boekingen staat evenwel op een lager pitje tegenover het tweede kwartaal. Toen werd nog een groei van 13,7 procent genoteerd. Eind juli, met nog een laatste kwartaal in het vooruitzicht, noteert dit jaar reeds 94 procent van het totaal aantal boekingen van 2023.
Meer georganiseerde reizen
Anderzijds luidt het goed nieuws voor de georganiseerde reissector. Het aandeel van georganiseerde vakanties blijft groeien ten koste van zelf georganiseerde trips. Dit aandeel nam met 6 procent toe, een trend die zich al eerder in het jaar aftekende.
Ook vliegvakanties blijven aan populariteit winnen: het aandeel hiervan steeg van 15,9 naar 17,7 procent. Cruises, een sector die in de afgelopen jaren op de achtergrond stond, zagen hun marktaandeel bijna verdubbelen, van 1,4 naar 2,2 procent.
Minder online, meer persoonlijke service
In lijn met de groei van het aandeel georganiseerde reizen daalde het aandeel van online boekingen. Waar de pandemie voor een explosie van online reisaanvragen zorgde, lijkt de trend nu omgekeerd. Steeds meer Belgen kiezen voor persoonlijk contact en boeken hun reis liever face-to-face, bijvoorbeeld in een bakstenenreisbureau. Grote platforms zoals Booking.com en Airbnb merken dat het enthousiasme voor puur online boeken terugloopt.
Stijgende uitgaven
De Belgen geven duidelijk wel meer uit aan hun vakanties. Gemiddeld zijn de uitgaven per persoon gestegen met 21 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In het tweede kwartaal was de stijging zelfs nog iets hoger, namelijk 24 procent. Opvallend is dat deze stijging bij vliegvakanties minder sterk is: daar bleef de toename beperkt tot 14 procent.
Trouw aan bestemmingen
Een interessant gegeven is de loyaliteit van Belgische reizigers aan hun vakantiebestemmingen. Maar liefst 69 procent van de vakantiegangers keerde in 2024 terug naar een bestemming waar ze de afgelopen twee jaar ook al waren geweest. Dit onderstreept de vertrouwdheid en tevredenheid met populaire bestemmingen zoals Spanje, Frankrijk en Italië.
Bovenstaande resultaten baseren zich op een representatieve steekproef van 650 Belgische burgers van 18 jaar en ouder, afkomstig uit een panel van 35.000 contacten dat werd samengesteld door het van oorsprong Duitse marktonderzoeksinstituut GfK.