
Vanaf september 2026 zou België er een nieuwe internationale hogesnelheidsverbinding bij krijgen. De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn plant een ICE-lijn die twee keer per dag zal rijden tussen Antwerpen en Keulen, met tussenstops in Brussels Airport, Leuven, Luik en Aken.
De ICE’s zullen tussen Keulen en Leuven gebruikmaken van hogesnelheidssporen. Het traject Leuven-Antwerpen zal via het klassieke netwerk sporen. De halte in Brussels Airport beantwoordt aan een strategische ambitie van de luchthavenuitbater, die al langer aandringt op aansluiting bij het internationale HST-netwerk.
Volgens de aanvraag bij het Federaal Agentschap voor Regulering van Transport vertrekken de treinen richting Duitsland rond 11.00 en 19.00 uur vanuit Antwerpen-Centraal, en komen ze in Keulen aan omstreeks 13.30 en 21.30 uur. In omgekeerde richting zijn er vertrekken om 6.30 en 14.30 uur, met aankomst in Antwerpen rond 9.00 en 17.00 uur.
Vandaag rijden er al acht ICE’s per dag tussen Duitsland (Frankfurt, Keulen, Aken) en België, met een stop in Luik en eindbestemming Brussel-Zuid. Eurostar biedt eveneens een verbinding tussen België en Duitsland. Met de nieuwe route krijgt vooral Antwerpen – en bij uitbreiding Brussels Airport – een belangrijke upgrade in internationale treinconnectiviteit.