
Brussels Airlines heeft een bestelling geplaatst voor drie Airbus A320neo-toestellen. Deze moderne vliegtuigen, geschikt voor korte en middellange afstanden, maken sinds vorig jaar deel uit van de vloot van de Lufthansa-dochter. Met deze aanwinsten stijgt het aantal A320neo’s van vijf naar acht.
Twee van de toestellen zullen oudere vliegtuigen vervangen, wat zorgt voor een lagere CO2-uitstoot en minder geluidshinder. Het derde toestel wordt toegevoegd om de capaciteit te vergroten. “We breiden uit, waardoor we ook nieuwe jobs creëren en de connectiviteit van België verbeteren”, aldus Brussels Airlines-CEO Dorothea von Boxberg.
Voor passagiers biedt de A320neo een belangrijk voordeel: grotere bagagevakken. Deze zijn 40 procent ruimer, waardoor rolkoffers eenvoudiger en efficiënter kunnen worden opgeborgen. De levering van de toestellen wordt verwacht in de eerste helft van 2026, maar Brussels Airlines waarschuwt dat de leveringsdata kunnen verschuiven door aanhoudende vertragingen in de luchtvaartindustrie.
Groei op langeafstandsroutes en investeringen
Naast de uitbreiding van haar korteafstandsvloot investeert Brussels Airlines ook in haar langeafstandsvluchten. De maatschappij bestelde drie nieuwe Airbus A330-toestellen, waarmee de intercontinentale vloot met 30 procent groeit tot 13 vliegtuigen. Deze uitbreiding speelt in op de stijgende vraag naar vluchten tussen Europa en Sub-Saharaans Afrika, een belangrijke markt voor de maatschappij.
Daarnaast wordt 100 miljoen euro geïnvesteerd in de modernisering van de cabines van langeafstandstoestellen. Om extra capaciteit te garanderen tijdens de drukke zomermaanden heeft Brussels Airlines een overeenkomst gesloten met Air Baltic. Vanaf 2025 zal de maatschappij vier Airbus A220’s huren, die gedurende drie jaar in de zomer worden ingezet.
Foto: Airbus A320neo van Brussels Airlines.