
Op donderdag 14 november organiseerde Travel Experts naar jaarlijkse gewoonte een congres in Salons Waerboom in Groot-Bijgaarden. De hele dag door konden deelnemers één-op-één gesprekken plannen met leveranciers. Om de avond feestelijk in te zetten, werden onder andere de beste partners in de bloemetjes gezet.
TravMagazine was die avond aanwezig en nam de tijd om in gesprek te gaan met Mickey Creyf, de oprichter en CEO van de BTS Travel group.
Jullie vierden vorig jaar het 15-jarig jubileum van Travel Experts. Hoe was dat?
“Klopt, vorig jaar bestonden we 15 jaar. Dit is nu de zesde editie van ons evenement hier in Waerboom. We organiseren het evenement voornamelijk omdat Brussel centraal ligt, de zaal kwalitatief is en het eten goed. Ook de locatie is gemakkelijk bereikbaar. Tot nu toe hebben we geen betere plek gevonden. Als we verder uitbreiden, zou deze locatie echter zijn limiet kunnen bereiken.”
Uitbreiden, in welke zin?
“Vooral qua aantal Travel Experts, uiteraard. Maar we hebben nieuwe landen toegevoegd, zoals Italië, Portugal en Zweden. We zijn actief bezig met het rekruteren van Travel Experts in deze landen, en ze worden ook uitgenodigd voor onze evenementen.”
Sinds wanneer zijn deze nieuwe landen erbij gekomen?
“Sinds mei van dit jaar. We hebben de juiste mensen aangetrokken om lokale hubs op te zetten in plaats van alles vanuit België aan te sturen. Dat maakt een groot verschil. Het is ook de bedoeling om dit soort congressen in die landen zelf te organiseren.”
Wil je ook in die landen evenementen organiseren?
“In de nabije toekomst, zeg binnen een tot drie jaar, is het heel waarschijnlijk dat we een groot evenement in een ander land organiseren. Maar we blijven voorlopig de evenementen in België houden.”
“Van de 55 aanwezige partners zijn er zo’n 75 tot 80 procent elk jaar nieuw, zodat de Travel Experts telkens frisse contacten kunnen leggen”
Hoe groot is de rol van België binnen de Europese uitbreiding?
“België blijft belangrijk, maar landen zoals Italië en Scandinavië bieden veel groter potentieel. Of die markten klaar zijn, moeten we nog zien. Onze strategie is om in elk land sterke teams neer te zetten en de markten beter te begrijpen. Maar zoals altijd is er geen garantie op succes. Over een jaar kan ik je hopelijk een duidelijker antwoord geven.”
Even terug naar vandaag: wat maakt dit evenement uniek?
“Voor ons is het cruciaal om elk jaar veel nieuwe leveranciers te introduceren. Van de 55 aanwezige partners zijn er zo’n 75 tot 80 procent elk jaar nieuw, zodat de Travel Experts telkens frisse contacten kunnen leggen. Dat is voor ons een kernpunt.”
Op het programma staan ook prijzen. Wat is de gedachte hierachter?
“De prijsuitreiking is een ceremonie om mensen in de kijker te zetten die al jaren deel uitmaken van Travel Experts of sterk zijn gegroeid, bijvoorbeeld in marge-evolutie. Ook partners erkennen we voor hun prestaties. Het is een mooie manier om waardering te tonen, maar het is niet de essentie van het congres.”
Het einde van het jaar nadert, hoe kijk je terug op 2024?
“In 2019 draaiden we ongeveer 54 miljoen euro omzet en hadden we een ambitieus doel gesteld: 100 miljoen euro omzet. Niemand kon toen voorzien wat corona voor ons en de wereld zou betekenen. Een periode van grote uitdagingen brak aan, en eerlijk gezegd stelde ik mezelf toen de vraag of we ooit de 100 miljoen zouden halen. Het leek een verre droom, maar nu, 4,5 jaar later, zitten we er net onder of zelfs net boven. Dat is een resultaat waar ik ontzettend trots op ben. Ik ben iedereen binnen de organisatie dankbaar: de Travel Experts, de corporate afdeling en alle ondersteunende teams. Corona was zwaar, maar het heeft ons ook op onverwachte manieren geholpen. Veel mensen hebben hun prioriteiten herzien en zijn anders gaan werken. Sindsdien is er een positieve vibe in onze groep ontstaan. Iedereen werkt keihard, met energie en toewijding. Dat zie je in de resultaten.”
Wat onderscheidt Travel Experts van concurrenten?
“Onze aanpak en filosofie. We investeren veel in supportteams die echt het verschil maken, en onze nieuwe managementstructuur biedt ruimte voor innovatie. Ons businessmodel is gezond, en we blijven werken aan technologie, content en kwaliteit. Dat is onze kracht.”
Hoe zie je de toekomst van Travel Experts?
“Onze ambitie is om door te groeien naar 150 of zelfs 200 miljoen euro omzet. We blijven investeren in technologie en mensen, met een focus op innovatie. Ons team van jonge, sterke karakters geeft ons de energie en visie om deze doelen te behalen. Het succes hangt af van onze inzet, en stilstand is voor ons geen optie.”
Foto: Contractmanager Kim Schynkels (links) en CEO Mickey Creyf (rechts), samen met een van de leveranciers, tijdens de verloting van de prijzen.