
Voor het tweede jaar op rij zetten Atout France en haar partners een samenwerking op om de Europese reizigers weer voor zich te winnen. In april lanceerden ze op 10 Europese markten de campagne #ExploreFrance met als doel om de dynamiek ontstaan in 2021 te behouden en te versterken.
In totaal werd dit jaar zo’n 10 miljoen euro geïnvesteerd in de campagne. De Franse regering (via Atout France) en de 13 Franse regionale toerismekantoren investeerden een gelijk bedrag. Het Franse en internationale bedrijfsleven nam de overige 30% voor hun rekening.
Natuur, cultuur en de Franse levenskunst vormden de drie pijlers van de campagne. De focus lag ook op bestemmingen en thema’s die minder voor de hand liggen. De campagne beoogde ook een betere spreiding van de toeristenstromen over de seizoenen.
De campagne loopt door tot het einde van dit jaar om ook reizen in het laatste kwartaal aan te moedigen. “De komende weken zien er veelbelovend uit,” klinkt het bij Atout France. “De reisintenties zijn voor het komend halfjaar van alle markten samen gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2021, waaronder de Britse markt (87%, +4 punten), de Duitse markt (82%, +7 punten), de Nederlandse markt (66%, +6 punten) en de Amerikaanse markt (90%, +6 punten).
“De verwachtingen van de Europese reizigers zijn sterk veranderd na de crisissen op het gebied van gezondheid, klimaat en geopolitiek van de afgelopen tijd. Het was dus belangrijk om een inspirerend verhaal te vertellen en een andere reiservaring te geven, weg van de gebaande paden. Hieruit is een communicatiecampagne voortgekomen waarin samenzijn, plezier en het unieke karakter van Frankrijk centraal staan”, aldus Caroline Leboucher, Algemeen Directrice van Atout France.
Er zijn reeds plannen om een nieuwe samenwerking op te zetten met de partners voor een derde editie in 2023.