
De warme en zonnige zomer – inclusief hittegolven – heeft forse gevolgen in grote delen van Europa. De binnenschippers zien angstig het peil van de Rijn zakken, en de recente regenbuien blijken lang niet voldoende om de situatie te verbeteren. Ongeveer 63% van het grondgebied van de EU kreeg vorige week een droogtewaarschuwing, volgens het Europees Waarnemingscentrum voor droogte van de EU.
Terwijl het landschap kurkdroog is, keldert het waterpeil. Rivieren en meren drogen op – en dat heeft niet alleen verwoestende gevolgen voor handel en industrie, maar dreigt ook, eens te meer, gevolgen te hebben voor het toerisme. Erger nog, deskundigen zeggen dat dit een zorgwekkend voorteken is van wat komen gaat.
De 766 mijl lange Rijn is een van Europa’s belangrijkste handelsroutes, met containerschepen die zich een weg banen door de kronkelende bochten.
Het is ook een klassieke cruiseroute.
Zaterdag daalde het waterpeil in de Duitse stad Kaub – een kritiek knooppunt – tot slechts 36 centimeter, volgens officiële cijfers. Dat is zeer laag — bij 40 centimeter wordt commerciële scheepvaart onrendabel.
Verschillende operatoren van riviercruises bevestigen, dat de situatie op verschillende rivieren nijpend dreigt te worden, maar wijzen erop dat waar nodig met aanpassingen aan routes, voorlopig de situatie onder controle blijft. Grote speler AmaWaterways brengt klanten op de Rijn over land van het ene schip naar het andere, zodat onbevaarbare delen overgeslagen worden.
Kathleen Beaucarne van Rivages du Monde deelt aan onze redactie mee: “Rivages du Monde heeft in haar programmatie al enige tijd geleden geanticipeerd op deze mogelijke problematiek. Door de keuze voor met name rivieren als de Douro, De Rhone en de Donau, vermijden wij de meer kwetsbare waterwegen zoals de Rijn. Wij hebben mede daarom tot op vandaag geen indicatie, dat onze programmatie zou verstoord worden. Uiteraard monitoren ook wij de situatie, maar we voorzien geen problemen.”