Bij Brussels Airlines hebben zich maar liefst 1.400 kandidaten gemeld voor de functie van piloot. De vacature werd pas twee weken geleden opengesteld en kende meteen een erg grote belangstelling uit binnen- en buitenland.
Dat er zoveel geïnteresseerden zich op zo’n korte termijn hebben gemeld is erg uitzonderlijk in tijden dat in zowat alle andere sectoren openstaande vacatures niet of moeilijk ingevuld geraken.
Brussels Airlines wil uitbreiden, met meer vliegtuigen en meer personeel. Er zijn al tientallen vacatures gepubliceerd en de meeste ervan geraken snel ingevuld.
“Voor de departementen techniek en onderhoud blijft de zoektocht naar de juiste kandidaten moeilijk”, zegt woordvoerster Kim Daenen van Brussels Airlines.
“Er liggen voor ons bedrijf verschillende groeiscenario’s op tafel die nu worden onderzocht en die we in de nabije toekomst verder willen uitwerken.”
First officer
Omdat de komende winter onvoorspelbaar blijft, wil Brussels Airlines nu al meer personeel inschakelen. “Daarom werd eerder al beslist om de contracten van 200 tijdelijke cabinepersoneelsleden te verlengen en om nog bijkomend cabinepersoneel aan te werven.”
De vacature voor beginnende piloten werd op 23 augustus jl. gepubliceerd en kende onmiddellijk een nooit geziene belangstelling. Volgens de woordvoerster hebben zich sollicitanten gemeld uit alle hoeken van Europa maar ook uit de Emiraten, uit Azië en Afrika.
Hoeveel piloten de maatschappij precies wil aanwerven kan nog niet worden meegedeeld maar het aantal ligt naar verluidt voorlopig op 40 à 70. Een aantal van hen kan deze winter al aan de slag wanneer ze aan de juiste kwalificaties voldoen. Zo moeten beginnende piloten over een licentie van commercieel piloot beschikken en naast Engels ook één van de beide landstalen – Nederlands of Frans – machtig zijn.
De piloten die nu in dienst komen bij Brussels Airlines beginnen hun loopbaan als first-officer of co-piloot, en komen dus in de cockpit op de rechterstoel te zitten naast de gezagvoerder.
Luk De Wilde