
Volgens de jongste cijfers van sectorvereniging ABTO en onderzoeksbureau GfK zijn tot eind april 19,1 miljoen reizen geboekt met vertrek in 2025. Daarmee loop het aantal boekingen licht terug tegenover vorig jaar, toen het cijfer op 19,4 miljoen stond. Over heel 2024 werden uiteindelijk 24,8 miljoen reizen geboekt, een record.
De markt lijkt zich dus nog steeds op een redelijk stabiel niveau te bevinden, met een mogelijke inhaalbeweging die gestuwd kan worden door het lastminuteseizoen, dat doorgaans medio juni op gang komt.
Reisprofessional houdt stand in hybride markt
Bij 39 procent van de boekingen is een reisprofessional betrokken – 29 procent werd integraal via de reisprofessional geboekt, en bij nog eens tien procent deels. De meerderheid kiest weliswaar voor eigen organisatie, maar het aandeel dat via reisagenten verloopt blijft substantieel.
Bovendien gebeurt bijna vier op de tien van de boekingen offline, en nog eens ruim een tiende via een combinatie van offline en online, wat het belang van fysieke verkoopkanalen bevestigt binnen een markt die steeds meer hybride is.
Europa, pakketvakanties en koning auto
Het Europese continent is met 85 procent van de boekingen veruit de belangrijkste bestemming, met Frankrijk (21%), een staycation in België (16%) en Spanje (11%) als meest gekozen vakantielanden. Verder kent het gemiddelde uitgavenpatroon per reiziger een stijging, ditmaal met 12 euro tot 830 euro.
Wat het type reis betreft, blijft het georganiseerde aanbod aanwezig: pakketreizen en cruises zijn samen goed voor 29 procent van het totaal, met name luchtpakketten (19%) blijven daarin dominant. Het toont aan dat consumenten blijven vertrouwen op het comfort, de expertise en de zekerheid van georganiseerde formules. Het aandeel van cruisevakanties groeit van 2 naar 3 procent.
Qua vervoer blijft koning auto, met 45 procent, op diens troon zitten, op kleine afstand gevolgd door het vliegtuig (39%). De trein (6%) en bus (5%) nemen ieder een kleiner deel van de koek in beslag.