
Marokko ligt op koers om zijn jaarlijkse internationale toeristenaantallen tegen 2030 bijna te verdubbelen, volgens minister van Toerisme Fatim-Zahra Ammor.
Ammor vertelde op de eerste dag van WTM dat het doel van het land is om te groeien van 14 miljoen bezoekers dit jaar naar 17,5 miljoen in 2026, om uiteindelijk de doelstelling van 26 miljoen toeristen in 2030 te bereiken.
Om dat te bereiken investeert de regering aanzienlijk in de promotie van Marokko als toeristische hotspot, niet alleen in de Europese markt – verantwoordelijk voor 70% van de internationale toeristen – maar ook in lange-afstandsmarkten zoals Azië en Latijns-Amerika.
“We zijn erg agressief op andere markten, vooral die markten die interesse hebben getoond in Marokko na het succes van het WK,” zei Ammor.
“Ik heb het over Australië, India, Brazilië, Zuid-Korea – landen waar we ons voorheen niet op richtten. We zijn onze marketing echt aan het diversifiëren.”
De autoriteiten leggen ook meer nadruk op ervaringen dan op bestemmingen, terwijl ze de investeringen in accommodatie, entertainment en luchtverbindingen opvoeren.
Ammor zei dat Marokko het aantal bedden met 100.000 moet verhogen, de luchtverbindingen moet verdubbelen en het aanbod van ervaringen moet verbreden om de doelstellingen voor 2030 te halen.
“In het verleden hadden we alleen traditionele culturele reizen of strandaanbiedingen, terwijl we nu echt diversifiëren om aan de behoeften van reizigers te voldoen,” voegde ze eraan toe.
Deze omvatten meer sportieve en duurzame aanbiedingen, zei Ammor, waarbij mensen meer neigen naar “meer outdoor, authentieke ervaringen met lokale gemeenschappen”.