
Wereldwijd worden problemen gemeld met Windows-computers door storingen in de software van cyberbeveiligingsbedrijf CrowdStrike, melden internationale media. Heel wat internationale luchthavens en luchtvaartmaatschappijen zijn hierdoor getroffen.
Na een foute update tonen de computers een blauw scherm en kunnen ze niet opstarten. De update werd verzonden naar gebruikers van CrowdStrike Falcon, een cloudplatform dat de beveiliging van diverse apparaten zoals computers, gsm’s en servers beheert. Dit verklaart de problemen bij vele computerterminals, zoals kassa- en check-in systemen. Gebruikers rapporteren vaak dat het besturingssysteem Windows crasht na het opstarten van hun computer. De softwareleverancier is intussen op de hoogte van de problemen en heeft de update teruggetrokken.
Brussels Airlines meldt op zijn website dat gebruikers mogelijk technische problemen kunnen ervaren bij het laden van hun profiel of het ophalen van hun boeking via de site of app. Volgens woordvoerder Nico Cardone werken alle operationele systemen normaal. “Check-in en boarding van onze vluchten verlopen zoals gewoonlijk. Door IT-problemen op sommige luchthavens kan er echter vertraging ontstaan bij enkele specifieke vluchten”, laat Cardone weten aan diverse media.
Op Brussels Airport is de hinder voorlopig beperkt. “Ons check-in systeem draait op Microsoft, maar we hebben een fallbacksysteem. Hierdoor kunnen er hier en daar wat langere wachttijden optreden”, klinkt het bij de luchthaven.
Ook Schiphol ondervindt problemen. “Deze storing heeft ook grote impact op vluchten van en naar Schiphol. De impact wordt nu in kaart gebracht. We raden reizigers aan om contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij en hun actuele vluchtinformatie in de gaten te houden”, meldt de luchthaven.
Een woordvoerder van Transavia bevestigt aan TravMagazine in Nederland dat de storing impact heeft op de vluchten van de maatschappij. ‘”Dit zal een rommelige dag worden”, zegt hij. Hij zegt geen idee te hebben hoelang de storing gaat duren.
Ook luchtvaartmaatschappijen als American Airlines, Delta Airlines, Turkish Airlines en United Airlines hebben problemen gemeld. Ryanair bevestigde ook een verstoring in het netwerk van de luchtvaartmaatschappij en adviseerde passagiers om ten minste drie uur voor hun geplande vertrektijd te arriveren.