
Vrijdagavond 17 oktober vierde de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus (VVR) haar 50ste verjaardag met een feest aan boord van de Ocean Diva Nova, die tijdens de avond uitvoer vanaf de Heembeekkaai in Brussel. Zo’n 225 reisprofessionals, VVR-leden, partners en vertegenwoordigers van federaties en organisaties kwamen er samen om een halve eeuw van de VVR-beroepsvereniging te vieren. In de marge van het evenement had TravMagazine BeLux een interview met Koen van den Bosch, CEO van VVR.
Europese regelgeving en samenwerking: twee sleutels voor de toekomst
“Een van de belangrijkste aandachtspunten is dat we als sector voorbereid moeten zijn op wat er allemaal op ons afkomt vanuit Europa”, vertelt Koen van den Bosch. “Nieuwe richtlijnen zullen vertaald worden naar lokale wetgeving, en dat zal een grote impact hebben – niet alleen op zelfstandigen in het algemeen, maar zeker ook op onze sector in het bijzonder.”
Daarnaast legt hij de nadruk op de noodzaak van nauwere samenwerking binnen de Belgische reissector. “De samenwerking tussen de verschillende beroepsfederaties moet nog intenser, beter en efficiënter worden,” benadrukt hij. “Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat de hele sector – en onze leden in het bijzonder – daar optimaal voordeel uit halen.”
Een halve eeuw invloed en mijlpalen
“VVR is altijd een leidende beroepsfederatie geweest,” aldus van den Bosch. “Sinds haar ontstaan in 1975 heeft de vereniging een belangrijke rol gespeeld in tal van ontwikkelingen in de sector. Denk aan de oprichting van het Garantiefonds Reizen, waar de VVR stichtend lid van was. Toen grote spelers later een aantal andere wegen insloegen, hebben wij opnieuw initiatief genomen en een alternatief uitgewerkt voor kmo’s en zelfstandigen.”
Ook in andere cruciale dossiers liet de vereniging haar stem horen. “We waren betrokken bij de oprichting van de Geschillencommissie Reizen en hebben een actieve rol gespeeld in het Sabena-dossier tijdens het faillissement. Doorheen de jaren heeft de VVR telkens opnieuw verantwoordelijkheid genomen en richting gegeven aan de sector.”
Digitale omslag en samenwerking na corona
De jongste jaren maakte de VVR volgens van den Bosch een grote transformatie door. “Toen ik acht jaar geleden begon, stonden er letterlijk muren vol met kasten en papieren dossiers,” vertelt hij. “Vandaag is onze werking volledig gedigitaliseerd. We hebben die stap bewust gezet om efficiënter te kunnen werken en onze leden beter te bedienen.”
De coronacrisis versnelde die evolutie én bracht een nieuwe dynamiek van samenwerking op gang. “Tijdens de crisis hebben we intens samengewerkt met andere organisaties,” legt hij uit. “Dat heeft uiteindelijk geleid tot de oprichting van de Belgian Travel Confederation (BTC), waar we vandaag samen met partners als UPAV belangrijke projecten realiseren. Denk aan de Belgian Travel Academy, die opleidingen en kennisdeling structureert, en aan Data Intelligence, waarmee we op basis van reële boekingsdata inzicht krijgen in de markt. Die data zijn niet alleen waardevol voor onze sector, maar ook om op politiek niveau – Europees, federaal en regionaal – te kunnen wegen op beleidsdossiers.”
VVR is springlevend
Op de vraag of de VVR na vijftig jaar nog even relevant is, hoeft van den Bosch niet lang na te denken. “Absoluut,” zegt hij met overtuiging. “VVR is springlevend. We tellen bijna 600 leden, en vorig jaar alleen al mochten we 31 nieuwe leden verwelkomen. Dat bewijst dat er nog altijd interesse is om te ondernemen in de toeristische sector.”
Volgens van den Bosch weerspiegelt die groei ook de vitaliteit van de hele reissector. “Er komt opnieuw dynamiek,” zegt hij. “We zien meer bedrijven die de stap zetten, wat aantoont dat de sector niet stilstaat maar zich voortdurend heruitvindt.”
De menselijke factor blijft bepalend
Van den Bosch besluit met een boodschap die nauw aansluit bij wat ook voorzitter Annick Desmet diezelfde avond benadrukte: “De menselijke factor is en blijft cruciaal. Innovatie gaat wel degelijk samen met menselijke expertise. De reisprofessional – want het gaat vandaag breder dan enkel de reisagent of touroperator – blijft een kritische en onmisbare schakel in de hele keten.”
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.