
2026 wordt een mijlpaal voor Voyages Léonard. Het familiebedrijf met hoofdzetel in Barchon (Blegny) bestaat 80 jaar en lanceert bij die verjaardag zijn nieuwe naam Les Voyages Léonard met Léo évasion als nieuwe merk voor het toerismeluik. “’Les’ en Léo évasion zetten onze veelzijdigheid als ontwerpers van reizen sterker in de kijker”, zegt Product Management Director Véronique Léonard.
Véronique Léonard is de derde generatie van de familie in de onderneming, die nu actief is in België, Luxemburg en Frankrijk. Haar grootvader Joseph startte ermee in 1946. “Lourdes was de eerste buitenlandse bestemming”, vertelt Véronique. “Bij de instap van mijn ouders werd het bedrijf gemoderniseerd en nog later volgde het zelf organiseren van reizen. In 2000 zijn we verhuisd naar de huidige hoofdzetel in Barchon.” In 2011 sloegen Voyages Léonard en de Luxemburgse groep Sales-Lentz de handen in elkaar.
Breed aanbod
De 80ste verjaardag is de geknipte aanleiding om de identiteit nog sterker te accentueren. “Ons bedrijf had het imago van coachtouroperator, maar ons aanbod gaat veel verder dan coachreizen”, beklemtoont Véronqiue Léonard. “Wij ontwerpen allerlei types reizen: autocar- en vliegtuigreizen, cruises, vakanties met de eigen auto, citytrips,… Vandaar de toevoeging van het lidwoord ‘Les’ in de naam.
Dat reizen bij Léonard staat voor beleven wordt in de verf gezet met het nieuwe merk Léo évasion. “Het beeld bij de buitenwereld stemde niet meer overeen met de groei en de diversificatie van de activiteiten van Voyages Léonard”, zegt Gwenaël Hanquet van Minal Design Strategy, dat Léonard adviseert. “Voortaan spreekt Les Voyages Léonard niet meer van bestemmingen, maar van emoties”, beklemtoont Gwenael. “Die zijn te beleven in vier groepen reizen. De eerste zijn die van Léo Ontdekking – Horizon verruimen (Découverte – élargir ses horizons). Denk maar aan culturele bestemmingen, erfgoed ontdekken, verleden leren kennen…). Ten tweede is er Léo ontspanning – Een pauze nemen (Détente – Faire une pause). Voorbeelden hiervan zijn genieten van zee en strand, wellness…). Derde luik is Léo Actief leven (Vitalité – Vivre pleinement). Dat staat voor actieve vakanties zoals wandelen, fietsen, steden op een actieve manier ontdekken. Vierde en laatste is Léo Emoties – samen beleven (Léo Emotions – Vibrer ensemble). Daarbij gaat het om cultuur beleven: concerten, musicals, evenementen, kortom onvergetelijke ‘Wow’-momenten meemaken. Léo évasion staat ook voor mensen bij elkaar brengen om samen van unieke ervaringen te genieten.”
Nieuwe brochure
Zowat 400 reisagenten, partners en aanverwante maakten de presentatie van de nieuwe look & feel mee in het prestigieuze kader van de abdij van Val Saint-Lambert. De volgende belangrijke stap is de lancering van de nieuwe brochure Léo évasion op 10 december. In het weekend van 10 en 11 januari 2026 organiseert Les Voyages Léonard zijn gereputeerde vakantiesalon met voor de 25ste editie 130 exposanten.
Onder de naam Flibco verzorgt Les Voyages Léonard ook shuttles vanuit Wallonië naar en van Brussels South Charleroi. Bovendien staat het bedrijf in voor transport voor scholen en verzorgt het lijndiensten in opdracht van Waalse vervoersmaatschappij TEC. Voor alle activiteiten samen beschikt het bedrijf over een vloot van 130 autocars. “Een voorbeeld van onze zin voor duurzaamheid is dat we het eerste bedrijf waren met een elektrische bus voor de TEC”, beklemtoont CEO Sam Sales. Het bedrijf telt vijf eigen reiskantoren en 370 medewerkers.
Tekst en beeld: Luc Weyens – Hoofdfoto: Product Management Director Véronique Léonard en CEO Sam Sales




Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.