
De Europese Commissie wil tegen 2040 90 procent minder broeikasgassen uitstoten tegenover 1990. Daarmee stelt de EU een nieuw tussentijds doel op om uiteindelijk koolstofneutraal te zijn tegen 2050.
Daarvoor moet volgens de Europese Commissie de strategie worden aangepast. De focus van de energietransitie moet verschuiven van het wegvervoer naar de lucht- en scheepvaart. Daarbij wordt vooral gekeken naar het alternatief Sustainable Aviation Fuel (SAF).
Europese luchtvaartgroepen moedigden de ontwikkeling van een sterke, wereldwijd concurrerende SAF-markt in de EU aan als een belangrijke strategie om de doelstellingen te bereiken. Airlines for Europe (A4E) en Airport Council International (ACI) hadden hierbij een punt van kritiek, namelijk dat op deze manier de wedloop om SAF-marktleider te worden is geopend. Daarom roepen beide luchtvaartverenigingen op dat de Europese beleidsmakers verdere actie moeten ondernemen.
“Beleidsstimulansen om de productie en het gebruik van SAF op te schalen zijn vereist. Dit omvat prioritaire toegang tot de grondstoffen en het opschroeven van financiële ondersteuning voor de ontwikkeling van SAF”, luidde hun commentaar.
De Europese milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) was eveneens enthousiast over het nieuwe EU-doel en omschreef het als “historisch”. T&E prioriteerde evenals de luchtvaartverenigingen het opschroeven van de productie en het gebruik van de biobrandstoffen.
Ondanks de jubelende sfeer had T&E twee kanttekeningen. De scheepvaart wordt volgens hen te vaak genegeerd in de klimaatwetgeving. Daarnaast bestempelde de Europese koepelorganisatie de doelstellingen voor de luchtvaart als onvoldoende, omdat de Europese Commissie de extra EU-emissies – de vluchten van buiten de EU – buiten beschouwing laat. “Hierdoor wordt meer dan 60 procent van de klimaatimpact van de EU-luchtvaart wordt over het hoofd gezien”, aldus T&E.