
De nieuwe president van UPAV, Philippe Hagelstein, is geen onbekende in de toerisme sector. Hij draagt (zijn eigen woorden) verschillende “casquettes” en heeft er dus onlangs één aan toegevoegd als nummer één van UPAV. Hij nodigde ons uit om toelichting te geven bij de strategische aanpak, de kernpunten en het eerste actieplan 2023 – 2025. In dit artikel beperken we ons tot enkele eerste indrukken – in het augustus nummer van TravMagazine verschijnt een groter artikel met een samenvatting van het hele gesprek. Overigens: het actieplan is het samengevatte resultaat van een strategisch seminarie, gehouden half mei – één maand voor Philippe werd verkozen tot nieuwe president.
Strijden voor erkenning van de reisagent
Er is een absolute nood aan méér erkenning voor her beroep en de competenties van de reisagent én van de bescherming die aan de consument geboden wordt door via een reisagent te boeken. Philippe Hagelstein deed vergelijkingen met de verzekeringssector, maar ook met mensen die beslissen om hun eigen huis te bouwen: er zijn onderdelen bij de constructie van een huis, waarvoor het advies, de goedkeuring en de handtekening van een specialist nodig is. De overgrote meerderheid van de mensen begrijpt dit, en daarbij: zonder beroep te doen op specialisten voor deze essentiële punten, kan je een verzekering voor je huis vergeten. Boeken via een reisagent geeft je een maximale bescherming, voor elk onderdeel van de reis.
Het syndicaat van de reisagent
UPAV wil zich, nog meer dan vroeger, opwerpen als de vertegenwoordiger maar ook de verdediger van de reisagent. Men ziet dat breed, en wil zelfs waar nodig stevig tussenkomen bij problemen die te maken hebben met de commerciële relaties tussen reisagenten en leveranciers. Het moet in dergelijke gevallen wel gaan om de principes, niet om bijvoorbeeld de commissies.
Externe communicatie & invloed
UPAV windt er geen doekjes om: de vereniging wil de eerste en belangrijkste vertegenwoordiger en woordvoerder zijn voor het beroep van reisagent. Hoe meer representativiteit, hoe beter, dus moet het aantal leden nog verder groeien, liefst naar 100% van de reisagentschappen.
Invloed krijg je ook door op basis van concrete dossiers met de overheid in overleg te treden. Mede daardoor is het dossier “Diabolo” dubbel belangrijk. Enerzijds kan het aanbieden van de diensten als lokaal agent de omzet en de marge van elk reisagentschap verbeteren, anderzijds is het een project waar de Waalse regionale regering met belangstelling naar kijkt. Het feit dat reisagenten zullen meehelpen om de eigen regio in de belangstelling van potentiële bezoekers te brengen, verhoogt het soortelijke gewicht bij de overheid.
Philippe stipt wel aan, dat alle federale dossiers zullen aangepakt worden in volle samenwerking met de VVR. Ook wordt er gekeken naar een eigen of gezamenlijke officiële vertegenwoordiging bij ECTAA – hoewel de contacten vandaag via VVR formeel en informeel uitstekend zijn.
Het mag duidelijk zijn dat UPAV zich daadkrachtig, duidelijk en strijdbaar wil opstellen, terwijl er geen geheim van gemaakt wordt dat er nood is aan verjonging en liefst verdere vervrouwelijking van de Raad van Bestuur. Een en ander zal verder uitgelegd worden via een nieuw te ontwikkelen website, en via een herlancering van de ontbijt- en dinervergaderingen in de diverse provincies.