
Afgelopen vrijdag was het uniek dat zowel de Zuiderdam uit de Vista-klasse als de Rotterdam uit de Pinnacle-klasse van Holland America Line tegelijkertijd aanmeerden in Zeebrugge. Een ideale kans voor de genodigde reisagenten om deze schepen met een leeftijdsverschil van 20 jaar te ervaren en te vergelijken. Joeri Vaessen, Business Development Manager bij HAL, nam de deelnemers mee op sleeptouw voor een uitvoerige rondleiding, die werd afgesloten met een presentatie en lunch in de Pinnacle Grill.
Fresh Fish Program
Wie wou, kon een kijkje achter de schermen nemen in de keuken tijdens de Galley Tour. Een van de blikvangers was een kist vol verse vis op ijs en dat is geen toeval. De rederij introduceerde onlangs haar uniek wereldwijd verse vis-programma, waarbij meer dan 80 soorten lokaal gevangen verse vis worden geserveerd in hun wereldwijde netwerk. Dit programma brengt de smaken van de bezochte regio’s naar de gasten, met verse vis en ingrediënten uit de lokale omgeving. Dit keer de Noordzee. Aan de vele lovende reacties na de lunch te horen, een zeer geslaagd concept!
Unieke rol van de reisagent
Voor VP International Sales Nico Bleichrodt, die voor de gelegenheid mee aan boord ging, is de rol van de reisagent cruciaal in het helpen vergroten van het marktaandeel in België. Uit onderzoek blijkt dat 25 tot 30 procent van de consumenten in Nederland en België een cruise overweegt, maar slechts een klein percentage daadwerkelijk boekt. “De reisagent is essentieel om vooroordelen over cruises weg te nemen en klanten te informeren over de voordelen en het all-inclusive gemak. Door potentiële klanten te overtuigen van de hoogwaardige prijs-kwaliteitsverhouding van cruises, kan de reisagent bijdragen aan de groei van de cruise-industrie, vooral door nieuwe klanten aan te trekken die oorspronkelijk voor traditionele vakanties kwamen.”, aldus Bleichrodt.
Nico Bleichrodt en Joeri Vaessen, samen met de chef-kok aan boord van de Rotterdam
Explosieve groei in België
Officieel maakte CLIA haar laatste rapport nog niet bekend, maar Nico Bleichrodt mocht in primeur toch enkele opvallende cijfers meedelen. “In 2023 hebben 83.000 Belgische passagiers een cruise gemaakt. In vergelijking met 2022 is dat een groei van maar liefst 52 procent. In 2019, het tot dan toe beste jaar ooit, gingen 66.000 Belgen op cruise, dus we kunnen van een ongelooflijk succes spreken.” In Nederland bleef de markt op zijn pré-covid niveau van 120.000 passagiers steken, maar België kende dus een explosieve groei. Cijfers over passagiersaantallen van Holland America Line kon Bleichrodt niet geven, maar aan de programmatie van de komende jaren te zien, lijkt HAL steevast te timmeren aan een ambitieus plan om het marktaandeel in België flink aan te dikken. “We gaan het aantal vertrekken vanuit Nederland optrekken van 24 dit jaar, naar 28 volgend jaar tot maar liefst 36 afvaarten in 2026.”
De succesformule van Holland America Line
“Zeventig procent van onze klanten uit België en Nederland kiest voor een vertrek vanuit Ijmuiden of Rotterdam”, aldus Bleichrodt. “De nabijheid van onze havens is van groot belang voor onze groei in België, maar dat is niet onze enige troef. De Belgische consument waardeert het all-inclusive concept met ons Have it-All pakket waarbij alles van maaltijden tot fooien inbegrepen is. Bovendien maken de aanwezigheid van Nederlandstalige medewerkers aan boord, Nederlandstalige dagprogramma’s en menu’s het voor Belgische passagiers comfortabeler. We zien dat Belgen vaak ook voor hogere kwaliteit accommodaties, zoals balkonhutten en suites kiezen.”
Het verdict. Rotterdam of Zuiderdam?
“Deze vraag kan je niet beantwoorden zonder eerst een tegenvraag te stellen”, zegt Kim Verburgh van Thalassa Cruises. “Veel hangt namelijk af van de route. De wat oudere schepen zoals Zuiderdam worden strategisch ingezet op unieke of langere routes zoals bijvoorbeeld de Wereldcruise, waar ze prima voor geschikt zijn. Aan boord van Zuiderdam heb je bijvoorbeeld een mooie open promenade rond het schip, ideaal voor warme en zonnige gebieden. Een schip als de Rotterdam biedt dan weer meer faciliteiten. Perfect geschikt voor koudere regio’s zoals de Noorse fjorden.” Joeri Vaessen beschrijft de sfeer aan boord van Zuiderdam als intiemer. “Het schip is zo ontworpen dat er veel meer kleine zithoekjes en cosy corners zijn, wat een unieke sfeer en rustiger uitstraling geeft. Het klassiekere interieur leunt ook nog dichter aan bij de traditie waar HAL voor staat.”