
TUI Group wil met een eigen hotelfonds 500 miljoen euro van investeerders binnenhalen. Daarmee wil TUI investeren in ontwikkeling van eigen hotels, zegt strategisch directeur Peter Krüger in een verklaring op de eigen website.
Partner is een vermogensbeheerder van een grote verzekeringsmaatschappij. Het gaat om de Luxemburgse tak van kapitaalbeheerder Hansainvest, onderdeel van de verzekeringsgroep Signal-Iduna.
Het nieuwe hotelfonds, met een bruto volume van 500 miljoen euro, richt zich op institutionele beleggers die op langere termijn willen investeren. Ongeveer de helft van het kapitaal is al opgehaald.
TUI Group behoudt zelf een aandeel van 10 procent in het nieuwe fonds.
Het nieuwe hotelfonds heeft wereldwijd 20 hotelprojecten met een looptijd van 12 jaar op de shortlist gezet.
TUI wil zich vooral op haar eigen merken richten, zoals TUI Blue, Magic Life en de Robinson Club. De constructie via een hotelfonds stelt TUI in staat om de groei los te koppelen van de kapitaaldruk van TUI Group zelf, zegt Krüger tegen Duitse media.
‘De exploitatie en marketing van vakantiehotels is de kernactiviteit van TUI, het bezit van onroerend goed is geen noodzaak’, zegt Krüger, die tot 2017 als investeringsbankier bij Deutsche Bank werkte.
TUI heeft tijdens de coronacrisis de capaciteit van de eigen hotels niet verkleind, maar ook nauwelijks vergroot. Krüger kijkt echter verder dan het pre-coronaniveau. ‘We willen niet alleen het niveau van 2019 weer bereiken, maar juist verder groeien.’
Eerder werd in Duitse media bekend dat TUI Group de komende jaren 100 nieuwe hotels heeft gepland.
Vóór corona investeerde TUI Group al veel in hotels. In boekjaar 2019 ging 50 procent van de totale investeringen ter waarde van meer dan 1 miljard euro naar het hotelsegment.
Foto © TUI Group