
In de nieuwe samenwerkingsvoorwaarden van TUI staan voor het lopende en komende jaar enkele opvallende nieuwigheden. Wij gaan er in deze speciale editie van de TravMagazine nieuwsbrief dieper op in. Het gaat om de prijs van de brochures, en om een vermindering van de commissie op een deel van het TUI aanbod.
TUI likt wereldwijd de wonden na corona. Er zijn schulden gemaakt, het bedrijf heeft -zoals de hele markt- averij opgelopen. De zomer 2022 was niet slecht, maar de combinatie van structureel goed weer in de thuislanden en operationele strubbelingen op heel wat vliegvelden, maakte dat er een gevoel rest van “goed, maar er had meer ingezeten.” Het last minute boekingsgedrag van de consument maakte dat de prijzen relatief hoog konden blijven doorheen de zomer – maar er had wat meer volume mogen zijn.
Dat maakt dat het wereldbedrijf snel weer met groei wil aanknopen. En dat is het zuur om vast te stellen dat winter 2022/2023 slechts aarzelend op gang komt. Of, iets genuanceerder: de consument blijft de vakantie op het laatste moment vastleggen en boeken. Dat geldt ook voor verre bestemmingen, trouwens.
Die spectaculaire verandering in boekingsgedrag tegenover “back in the days before covid” geeft onzekerheid. Vlucht-en hotel yield departmenten krabben in het haar, en mogen al hun bestaande scenario’s en oude zekerheden weggooien. Onzekerheid is niet goed, want er is veel financieel risico verbonden aan vlucht- en hotelcapaciteit. Wie vandaag naar de Kerstvakantie beschikbaarheid kijkt, die schrikt even: ook populaire en bekende bestemmingen en accommodaties hebben nog verrassend veel beschikbaarheid. Verwachting is dat dit geleidelijk aan wel in orde zal komen, maar op krap twee maanden van de topperiode is het lang, om de adem in te houden.