
“Dan beter alles in één keer doorduwen” moeten ze bij TUI gedacht hebben. Op een belangrijk deel van de eigen TUI-vliegvakanties producten, wordt de basiscommissie met 0,5% verlaagd, terwijl de staffels (de volumes die opgelegd worden om die commissies te kunnen bereiken) niet geïndexeerd worden. Voor VIP verandert er niets, onderlijnt men vanuit Oostende. Ook voor de fameuze “strijdhotels” waarvoor de reisagent 8% commissie kon krijgen mits het behalen van een omzet van ongeveer € 500.000 €, wordt de commissie verlaagd en naar 7,5% gebracht. Bij het bereiken van de staffel gaat de commissie weer naar 8%. De boodschap van TUI naar de reisagent: stuur je verkoop en concentreer waar mogelijk.
Ook dit leidt zoals verwacht tot hoogoplopende discussies. Opvallend: met name in Franstalig België wijst men op de groeiende belangstelling van Franse touroperators voor de Belgische markt. Philippe Hagelstein (Gigatour & Helios): “Het is vandaag echt niet moeilijk om de klant te overtuigen om in te gaan op een competitief aanbod van een “buitenlandse” TO. Ook voor de reisagent zijn er heel wat voordelen, zowel op vlak van remuneratie als op vlak van product – en vertrekplaats keuze.”
Voorlopig beheerst de “brochure discussie” de gesprekken. Wij verwachten over de commissie-zaak vele interne onderhandelingen, en hier en daar stilzwijgende akkoorden. Maar TUI moet besparende beslissingen nemen, en laat ons niet vergeten dat de TUI Group strategie ook na Covid duidelijk is: de groep moet efficiënter werken, met de nadruk op het digitale. De distributie blijft een belangrijk onderdeel van de verkoopstrategie – dat blijft men desgevraagd bevestigen- maar het zal anders moeten. En verandering doet pijn.