
Met de Thailand Travel Mart Plus 2025 (TTM+) zet Thailand zijn reputatie als veelzijdige en betrouwbare bestemming kracht bij. Suladda Sarutilavan, Executive Director Europe van de Tourism Authority of Thailand (TAT), licht toe hoe het land inzet op duurzaamheid, luxe en nieuwe reisroutes – met ook specifieke initiatieven voor de Belgische markt.
Welke rol speelt TTM+ 2025 in de strategische herpositionering van Thailand als toeristische bestemming in Europa?
“De TTM+ is de belangrijkste jaarlijkse B2B-reisbeurs in Thailand. Meer dan 450 hotels, DMC’s, attracties en andere dienstverleners zijn hier aanwezig om kopers van over de hele wereld te ontmoeten. Dit is dé plek waar Europese TO/TA bestaande relaties versterken, nieuwe connecties leggen en hun aanbod actualiseren. Het evenement draagt bij aan gezamenlijke zakelijke groei binnen de reisindustrie. Bovendien herinnert het de Europese TO/TA eraan dat Thailand tot de topbestemmingen wereldwijd behoort en een betrouwbare partner is. Daarnaast worden ook enkele buurlanden zoals Myanmar en Cambodja vertegenwoordigd door hun NTO. Zo onderstreept de TTM+ Thailand als regionaal knooppunt in Zuidoost-Azië.”
Welke concrete initiatieven zijn er om de Belgische markt te versterken?
“Vorig jaar lanceerde het Toerismebureau van Thailand (kantoor Parijs) de “Amazing Thailand Awards” om Belgische TO’s te eren die uitblinken in diverse categorieën: culturele rondreis, luxe-uitje, wellnessvakantie, ecologisch verantwoorde vakantie en creatieve reisroute. De winnaars kregen daarna steun van de TAT om gezamenlijke campagnes te voeren die hun verkoop een boost gaven. Deze actie was een groot succes. We rekenen erop dit later dit jaar te herhalen. Daarnaast plannen we om de beste agenten/frontliners te belonen met talrijke famtrips die midden 2026 gepland staan. We raden Belgische TO/TA aan om hun Thailand-aanbod te promoten en hun verkoopcijfers bij te houden met het oog op de komende evaluatie.”
Hoe sluit TTM+ 2025 aan bij trends zoals duurzaam toerisme, luxereizen of slow travel?
“De TTM+ 2025 zal de nadruk leggen op betekenisvol en duurzaam reizen. Betekenisvol – door het promoten van community-based toerisme, waarmee men wil bijdragen aan een betere welvaartsverdeling en rurale ontwikkeling. Duurzaam – via de herlancering van diverse certificeringsprogramma’s (STG, Green Leaf, CF-hotel, enz.), die Thaise dienstverleners aanmoedigen hun milieubewuste inzet te versterken.”
“Wat betreft luxereizen is Thailand een van de meest verwennende bestemmingen ter wereld voor premiumreizigers. De meeste internationale vijfsterrenhotelketens floreren er en bieden een ongeëvenaarde servicekwaliteit. De top-wellnesscentra bieden behandelingen en producten van wereldklasse aan. Ook jachtreizen, zeiltochten en golf zijn mogelijk. Fijnproevers uit België waarderen het culinaire aanbod sterk, met meer dan 30 restaurants met een Michelinster.”
“Voor wie houdt van slow travel biedt Thailand een uitgebreid spoorwegnetwerk voor treinreizen naar het noorden, noordoosten en zuiden. Daarnaast zijn er intercitybuslijnen en eilandhopferry’s beschikbaar, waardoor bezoekers in alle rust kunnen genieten van het landschap en hun me-time. Alle aanbieders binnen deze reistrends zullen vertegenwoordigd zijn op TTM+ 2025.”
Welke nieuwe of opkomende Thaise regio’s en nicheproducten wil u graag in de kijker zetten op TTM+2025?
“Er zijn (minstens) twee opkomende reisroutes. De eerste ligt in het noordoosten, van Nakhon Ratchasima tot Ubon Ratchathani. Deze route omvat prachtige nationale parken, eeuwenoude tempels, historische locaties vol ziel, en gemeenschappen aan de Mekong die ambacht en tradities koesteren. De tweede ligt in het zuidoosten, van Phatthalung tot Nakhon Si Thammarat. Hier vindt men natuurreservaten, vissersdorpen aan een meer, tropische fruitplantages, indrukwekkende boeddhistische tempels en een mooie baai waar roze dolfijnen zwemmen. Belgische reisagenten kunnen deze bijzondere reizen aanbieden via een DMC in Thailand.”
“Goed om te weten: Het Toerismebureau van Thailand (TAT) beschikt over een mediatheek (www.tatmediaassets.com) boordevol foto’s en video’s van deze opkomende bestemmingen. TO/TA kunnen ze gratis downloaden en gebruiken op hun website en sociale media. Nieuwe facetten en andere invalshoeken van Thailand tonen zal ongetwijfeld tot meer boekingen leiden.”
Welke boodschap wil u meegeven aan de Belgische reisagenten over de toekomst van Thailand als vakantiebestemming?
“Namens de TAT wil ik de Belgische TO/TA bedanken voor hun jarenlange onvoorwaardelijke steun. Dankzij hen is Thailand altijd de populairste en meest geliefde bestemming in Azië gebleven voor de Belgische markt. Ze mogen erop vertrouwen dat de TAT zich zal blijven inzetten voor het behoud van de authenticiteit van de bestemming én voor de kwaliteit van de dienstverlening. Onze partners in Thailand zullen goed zorgen voor hun klanten en zich extra inzetten om de natuur te beschermen. Zo blijft Thailand een mooie en betekenisvolle vakantiebestemming voor iedereen.”
Vijf Must-Do Experiences in Thailand
Suladda Sarutilavan: ‘In 2025 vieren we het Amazing Thailand Grand Tourism & Sports Year. Dit jaar zetten we toeristische producten en diensten in de schijnwerpers onder het thema ‘5 Must-Do Experiences in Thailand’, waarmee bezoekers een rijke diversiteit aan bezienswaardigheden en activiteiten kunnen ontdekken:
- Must Taste (Tom Yum Kung, Massaman-curry, Thaise fine dining et cetera)
2. Must Try (Muay Thai, Nuad Thai et cetera)
3. Must Buy (Zijde en katoen, gelakte gebruiksvoorwerpen, geweven producten van bamboe of krajood et cetera)
4. Must See (Songkran-festival, Loy Krathong-festival, Kaarsenfestival et cetera)
5. Must Seek (Sukhothai, Ayutthaya, Si Thep en andere werelderfgoedsites van UNESCO)
Klik hier voor de factsheet over Thailand Travel Mart Plus 2025 (TTM+ 2025)
Cijfers over België
- Aantal Belgische bezoekers in Thailand in 2024: 108.046 pax (geweldige opkomst!).
- Deze prestatie vertegenwoordigt een groei van +20,85% ten opzichte van 2023, of een daling van -5,77% ten opzichte van 2019 – eigenlijk uitzonderlijk, rekening houdend met het ontbreken van een rechtstreekse vlucht tot eind 2024.
- Aantal Belgische bezoekers in Thailand van januari tot april 2025: 39.260 pax, ofwel +15,90% – duidelijk op weg naar een volledig herstel dit jaar.
Coverfoto: Suladda Sarutilavan, Executive Director Europa van de Tourism Authority of Thailand (TAT)
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.