
Het spoorwegbedrijf Arriva kondigt aan om vanaf juni 2026 elke dag een trein te laten rijden tussen Groningen en Parijs, met onderweg stops in onder meer Amsterdam, Antwerpen en Brussel. Arriva is onderdeel van de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn. Deze week kondigde ook Qbuzz aan, dat ze een aanvraag hebben ingediend om vanaf 2027 een verbinding Amsterdam-Parijs op te starten. Deze vervoersmaatschappij is een dochterbedrijf van de Italiaanse spoorwegen Ferrovie dello Stato Italiane. Ook deze treinen zouden haltes hebben in Antwerpen en Brussel.
Een en ander zou de concurrentie op deze lijnen binnen enkele jaren wel stevig en intens maken. De maatschappijen kondigen de plannen nu al aan, omdat de Nederlandse overheid heeft aangegeven de internationale spoorverbindingen onderdeel te willen maken van het hoofdrailnet, tenzij er tijdig andere aanvragen zouden komen. De concessie voor het hoofdrailnet zou ze aan de Nederlandse Spoorwegen (NS) willen gunnen, waardoor dat spoorbedrijf de belangrijkste verbindingen ook na 2025 zou mogen blijven verzorgen.
Bij navraag bleek, dat de nieuwe partijen er vooral van uitgaan dat reizigers steeds meer voor de trein zullen kiezen als alternatief voor korte vliegverbindingen, maar ook voor de auto – dat laatste wegens de steeds groeiende files, met name rond vrijwel alle grote steden op vrijwel elk reistraject.
Foto © Shutterstock