
Interview met Sander de Rooij, mede-eigenaar van TravelSpirit
Bij onze noorderburen is TravelSpirit al lang geen onbekende meer, maar de softwareontwikkelaar gericht op de reissector is nu ook steeds meer on speaking terms met Belgische reisondernemingen. Hoog tijd voor een gesprek met mede-eigenaar Sander de Rooij.
Wat doet TravelSpirit precies?
‘Het begon zo’n 23 jaar geleden ongeveer toen mijn vader, zus en ik de touroperator BonTravel hadden opgericht. We waren gespecialiseerd in het organiseren van duikvakanties naar Bonaire. Toen ik een keertje onverwacht zelf de backoffice moest overnemen van mijn zus, kreeg ik het idee om zelf de software te maken. De systemen die reeds bestonden waren allemaal boekingssystemen, maar in de reissector is het van cruciaal belang om je klant te (her)kennen. De ontwikkeling van software begon met SiteSpirit, waarmee we websites bouwden. Al snel hebben we onze focus gelegd op de reissector, vandaar dat we nu TravelSpirit heten. Samen met Barry Nijenhuis leid ik het bedrijf. We ontwikkelden onze eigen software, een CRM-systeem waardoor reisbedrijven hun klantgegevens beter kunnen beheren. Op dit moment concentreert TravelSpirit zich op de ontwikkeling en implementatie van CRM/Backoffice, Visual Tour Builder (inspirerende reisplannen/ offertes in een handomdraai), Mediaspirit (krachtig en efficiënt beheer van beelden) en zorgen we middels onze “single point of entry” benadering dat aanpassingen voor backoffice, website etc. slechts één keer gedaan hoeven te worden. We bouwen geen eigen websites meer, maar leveren totaaloplossingen door samenwerking met andere partijen. De website van de klant blijft daarmee uniek én is geïntegreerd met de meest innovatieve travelsoftware die de Lage Landen rijk is. We bieden voor elke fase van de customer journey de gepaste software via modules. Van het inspireren tot het boeken, de reis zelf, de retentie en alles wat daartussen zit. Met ons systeem kan je 80% van je business doen, enkel de boekhouding doen we niet maar ons systeem koppelt wel met de bestaande boekhoudsystemen. We bieden dus een heel compleet systeem, gedragen door een gedreven team van veertien personen.’
Waarmee onderscheiden jullie zich van andere softwareontwikkelaars?
‘We hechten enorm veel belang aan persoonlijk contact. We gaan langs bij alle klanten en denken met ze mee. We gaan regelmatig een dagje bij de klant op bezoek om vandaar uit te werken. Zo vangen we signalen op over het systeem en kunnen we meteen handelen. Die aanpak wordt ook erg gewaardeerd. We krijgen vaak het compliment dat onze samenwerking zo hecht is. Naast het persoonlijke contact, hebben we ook jarenlange ervaring met diverse reisbedrijven, wat resulteert in een ruime kennis. Momenteel gebruiken zo’n 180 touroperators ons systeem en we hebben klanten in alle geledingen van de sector.’
Hoe gaat het concreet in zijn werk?
‘We bieden een ruim arsenaal aan modules waaruit de klant kan kiezen. Natuurlijk kan hij er ook voor kiezen alles in één keer te implementeren, maar niet elke module is voor iedereen even interessant. De meest populaire module is de Visual Tour Builder, waarmee je de mooiste reisplannen en offertes kan maken voor je klant via een eenvoudig drag & drop systeem. Het mooie aan ons systeem is dat we kunnen meegroeien met de bedrijven, zo kan je op eender welk moment ervoor kiezen extra modules aan het systeem toe te voegen.’
Wat mogen jullie klanten verwachten?
‘We leveren een pakket op maat waar alles in zit: begeleiding, training, licenties, gebruik van de server,… Meer dan de helft van onze medewerkers zijn developers. Ze zijn continu bezig met het verbeteren van het systeem. Ik denk dat wij een voorsprong hebben van zo’n vijf jaar ten opzichte van concurrerende systemen. Je betaalt een eenmalige kost voor de implementatie van het systeem, en daarna betaal je maandelijks een bedrag afhankelijk van het aantal medewerkers in het bedrijf en het aantal modules dat je kiest.’
Wie zijn jullie voornaamste klanten?
‘Touroperators, maar ook steeds meer reisagenten en ZRA’s – waarvoor we een speciale tool hebben ontwikkeld – weten ons te vinden. We merken ook dat de grenzen tussen de touroperator en de reisagent vervagen. De touroperators verkopen steeds vaker rechtstreeks aan de klant, en de reisagent gaat op zijn beurt steeds meer zelf reizen samenstellen. Onder onze klanten rekenen we ook een aantal buitenlandse DMC’s. Het verbaast me trouwens hoeveel touroperators – ook de grote – er nog werken met Excelbestandjes en losse documenten die via verschillende systemen aan elkaar hangen. En hoeveel tijd men soms nodig heeft om een offerte te maken en de moeite die het kost om daar later iets kleins in aan te passen. Dat zorgt vroeg of laat voor problemen.’
Is er veel concurrentie op de markt?
‘Er zijn andere ontwikkelaars die net als wij travelsoftware leveren, maar we zien hen niet als concurrenten en zoeken graag naar opportuniteiten om samen te werken. Zo hebben we een koppeling met Globus, Davinci, 1TIS Grip en werken we aan een koppeling met Planisto van Euram. Het verschil met andere aanbieders is wel dat wij alles kunnen bieden. We willen ons absoluut niet opdringen naar klanten toe, en werken liever samen met andere systemen dan dat we elkaar zouden tegenwerken. We merken dat de meeste concullega’s hier ook open-minded over zijn. Zo werken we voor de Visual Tour Builder samen met het Belgische bedrijf Appit, dat reisapps ontwikkelt. Zo krijgt de eindklant de offerte – gemaakt via de Visual Tour Builder – ook te zien in een mooie app, dankzij Appit. Kijk, we moeten het warm water niet opnieuw gaan uitvinden. We kunnen nooit alles doen, dus daarom staan we open voor samenwerkingen en verbindingen. Zo kunnen wij ons focussen op onze klantenrelaties en onze eigen diensten. Maar ons systeem brengt wel alles samen in één cockpit.’
Wat brengt 2022?
‘In 2022 gaan we verder internationaliseren. Zo brengen we de Visual Tour Builder ook buiten Europa in de markt. Het is ons doel dat gebruikers op een zeer laagdrempelige manier met ons systeem kunnen werken. Vergelijk het met Netflix, waar je een account maakt en enkele minuten later al naar een film of serie kijkt. Stel je voor dat reisbedrijven wereldwijd een account aanmaken en dan meteen een reisplan en offerte kunnen bouwen? Daarnaast zijn we ook druk bezig meer functionaliteiten toe te voegen aan onze systemen, via beddenbanken en autohuurbedrijven bijvoorbeeld.’
Wat is jullie belangrijkste troef?
‘We nemen de tijd om het systeem helemaal op maat van de klant af te leveren. Het gaat er ons niet om een product af te leveren met een handleiding en dan de klant vervolgens aan zijn lot over te laten. We willen het goed en gedegen doen en gaan voor een samenwerking op lange termijn. Of het nu een nieuwe speler is of een bedrijf dat al langer bestaat: we brengen voor iedereen een oplossing op maat. Telkens met hetzelfde doel, reisbedrijven helpen het werk efficiënter en effectiever uit te kunnen voeren’.
———–
Interesse?
Neem contact op met Sander via sander@travelspirit.nl
Hij vertelt je graag meer over TravelSpirit en de mogelijkheden voor jouw bedrijf.