
TravMagazine gaat in gesprek met Evi Poncelet, die zich in de drie jaar dat ze als voltijdse Travel Expert werkt, heeft ontplooid tot honeymoonspecialiste.
Kan je me iets meer vertellen over je specialisatie?
“Toen ik als zelfstandig reisagent aan de slag ging, wist ik bij voorbaat dat ik een andere weg wilde inslaan. De basis van deze nieuwe weg was mijn eigen geluk. Van daaruit heb ik mezelf enkele vragen gesteld. Welk type reis en klant passen bij mij? En hoe kan ik op een slimme en locatie onafhankelijke manier werken? Dankzij die vragen ben ik terechtgekomen bij huwelijksreizen. Pasgetrouwde koppels worden op hun droomreis graag ontzorgd, waardoor ze bovendien een hoger budget willen uitgeven.”
En hoe ga je dagelijks te werk?
“Ik werk uitsluitend via videocall, waardoor ik overal kan werken én een cliënteel uit heel Vlaanderen kan aantrekken. Ik kan tot vier kennismakingsgesprekken per avond inplannen, wat de efficiëntie opkrikt. Ondanks dat ik mijn klanten zelden persoonlijk ontmoet, hebben we toch een bijzonder persoonlijk contact. Daarenboven kan ik een maand op prospectiereis zonder mijn bedrijf te moeten sluiten.”
Welke balans maak je vandaag op als Travel Expert?
“Ik ben een week voor de eerste lockdown in bijberoep gestart, met een bang hartje, omdat ik van nul begon en geen klantenbestand had. Van nul starten heeft echter wel een groot voordeel: je kan vanaf de start je eigen wetten stellen. Door de pandemie ben ik pas in juli 2021 voltijds Travel Expert geworden. Datzelfde jaar, in december, is het idee van huwelijksreizen ontsproten. Sindsdien is alles in een stroomversnelling gegaan. Na drie jaar geniet ik nog steeds enorm van de rit als ondernemer. Ik ben gelukkiger dan ooit.”
Je hebt een uitgesproken standpunt over een fee voor je service. Wat is de gedachtegang achter deze aanpak?
“We moeten ons beroep meer naar waarde schatten. Als je je service en productkennis juist op de markt positioneert, vind je altijd klanten die hiervoor willen betalen. Doordat ik een nicheproduct aanbied, werk ik veelal met eenmalige klanten, wat het makkelijker maakt om een hogere fee te vragen. De klant betaalt mij 379 euro voor de all-in service. Daarvoor ben ik in ruil wel 24/7 bereikbaar in geval van nood. Bovendien vraagt een nicheproduct veel investeringen in prospectiereizen. Ikzelf ben ook eerder geneigd advies te volgen van iemand die ik betaal.”
Hoe evalueer je de ondersteuning vanuit Travel Experts zelf?
“De vrijheid om je klanten en producten te kiezen, is het allerbelangrijkste aspect. Daarnaast is de financiële zekerheid een belangrijke factor. Dat uit zich onder meer in ondersteuning bij probleemdossiers. Er worden ook regelmatig opleidingen gegeven over prijszetting en het aantrekken van klanten.”
Wat maakt een Travel Expert succesvol?
“Succes staat voor mij gelijk aan geluk, en niet aan omzet. Maar een startende Travel Expert raad ik aan om uit te zoeken wat je graag doet in combinatie met een product waar je voldoende geld mee kunt verdienen. Probeer dus slimmer in plaats van harder te werken. Liever 10 dossiers per maand met 1000 euro marge dan 100 dossiers met 100 euro opbrengst. En don’t be vanilla. Probeer exclusief te zijn. Zorg dat je ergens in uitblinkt en vraag vanaf de start een vergoeding. Zorg evenwel dat dit bedrag overeenkomt met wat je te bieden hebt.”
Foto: Evi Poncelet © Djuli Bravenboer