
De verenigde touroperators van Travel By Excellence organiseren naar jaarlijkse traditie hun TBE business diners. De formule is ondertussen gekend: reisagenten worden uitgenodigd op een diner, en tussen de gangen door doet een lid van TBE of één van de sponsor-partners een presentatie. Dit zijn belangrijke momenten voor de leden van Travel By Excellence: ze kunnen hun belangrijke boodschappen lanceren, én ze kunnen gesprekken voeren met hun verkopers: de reisagenten.
Opvallend dit jaar: naast de presentatie van de diverse producten van Africa By Excellence, Imagine Travel, Sud America Tours en Wings ’n Wheels en de presentatie van Cruisy werden er ook heel wat boodschappen gelanceerd naar de aanwezige (en via dit kanaal ook naar de niet-aanwezige) reisagenten. De rode lijn door deze boodschappen: laat ons écht samenwerken, en bezorg ons zoveel mogelijk informatie over de wensen van de klant. Nog een duidelijke vraag vanwege de TO’s: corrigeer foute verwachtingspatronen bij de klant dadelijk en resoluut. Dat komt de geloofwaardigheid en de efficiëntie van de combinatie TO/TA enkel ten goede.
Bij Africa By Excellence klonk het alsvolgt: “Gebruik onze brochure als een appetizer, en vergeet niet dat de prijzen gelden als richtlijn. Alle informatie vind je terug op onze website. Wij kunnen voor alle budgetten, groot en klein, een mooie vakantie in elkaar steken. Maar Afrika ontdekken met een budget van 1500 €, dat gaat niet lukken.”
Imagine Travel wees erop, dat de wereld zich geleidelijk aan opent, maar dat de capaciteit met name deze zomer niet onbeperkt is. De Azoren zijn bijvoorbeeld mateloos populair, wat zich vertaalt in zeer beperkte capaciteit op de kleinere eilanden. In Italië daarentegen zijn er bij Imagine nog zeer veel mogelijkheden – maar ook hier geldt: raad de klant aan om nu te boeken, want het zou wel eens opeens zeer hard kunnen gaan.
Sudamerica Tours koos voor een andere aanpak: er werd op gewezen dat in Mexico en Costa Rica “de toerisme machine nooit is stilgevallen” omdat deze landen steeds open bleven voor bezoekers. Op deze manier werd Mexico zelfs “het walhalla van de antivaxers” – een stevige uitspraak, maar de aanwezige professionals konden dit uiteraard plaatsen. Ook de one liner “Medellin is het mirakel van Zuid-Amerika” is uitermate bruikbaar om deze stad te herpositioneren in de hoofden van de klanten.
Wings ’n Wheels sprak ook duidelijke taal: een conversie van aanvragen in boekingen van 3 op 10 is op zijn minst teleurstellend. Realisme van bij aanvang wordt gevraagd, en ook deze TO wijst op de rijkdom van informatie die op de website te vinden is. Er wordt ook gewaarschuwd voor astronomische prijzen aan de westkust van de USA, en wat motorhomes betreft, klinkt het: “er zijn nog motorhomes beschikbaar, maar verkoop ze niet: de prijzen zijn gewoonweg onverantwoord.”
Aan tafel voerde ik gesprekken met ervaren, door de wol geverfde reisagenten over het belang van toegevoegde waarde bij elke boeking – ook bij pakketreizen. En uiteraard werd de frustratie geventileerd over de monsterconstructie, ook wel “nieuwe BTW regeling” genoemd.
De formule van de TBE business diners blijft springlevend, vooral door de professionele en eerlijke presentaties, en door de boeiende gesprekken tussen de deelnemers onderling.