
Reisverzekeraar Touring zet de verkoop van reisverzekeringen via de reisagent stop.
Via een aangetekend schrijven werden tal van reisagenten deze week op de hoogte gebracht van de beslissing. “Om ervoor te zorgen dat het partnership in de beste mogelijke omstandigheden eindigt, zullen wij in de komende dagen contact met u opnemen om de voorwaarden te bespreken,” klinkt het in de bewuste brief. Touring respecteert een opzegtermijn van drie maanden.
Focus op digitale kanalen
Joost Kaesemans, directeur public relations & public affairs bij Touring, bestempelt de beslissing als “strategisch” en ziet twee redenen om het B2B-verkoopskanaal stop te zetten. “We willen ons concentreren op het ontwikkelen van een digitaal aanbod. Via de digitale weg kunnen we veel verder gaan als het gaat over de gebruikerservaring voor het reserveren van dergelijke diensten. Daarnaast zijn onze producten vooral populair bij mensen die met de wagen in Europa op reis gaan. Dat zijn mensen die hun reis gradueel steeds minder boeken via een reisagentschap en eerder online oplossingen zoeken. Via de digitale weg willen wij daarop inspelen.”
“Geen verrassing”
“Na de eerdere stijging van het premiepercentage voor bijv. een All-in product, medio maart 2022, komt de beslissing van Touring deze week niet als een verrassing”, aldus een reisagente aan TravMagazine BeLux. “Ik begrijp dat reisverzekeraars bepaalde risico’s moeten dekken en daar een bepaald premiepercentage op de reissom tegenover zetten, maar het product moet natuurlijk wel verkoopbaar blijven.” Reiskantorenketen Selectair – jaar en dag een trouwe partner van Touring – besliste daarom begin mei al om een ‘Preferred Partnership’ af te sluiten met reisverzekeraar VAB.
“Strategische beslissing”
“Het is inderdaad geen gemakkelijke periode geweest”, aldus Kaesemans. “We werden geconfronteerd met veel annulaties als gevolg van ziekte (lees: Covid-19), al beschouwen we dat als een tijdelijk fenomeen.” De beslissing tot stopzetting van de verkoop via reisagenten staat volgens Kaesemans los van deze omstandigheden. “De strategische beslissing komt er in het kader van onze langetermijnvisie om vooral digitaal te groeien. We geloven dat we businessmatig op digitaal vlak een gezondere business kunnen ontwikkelen.”
Chantal Van Wulpen
“Het is de intentie om nog drie maanden door te gaan met het aanbieden van onze diensten via de reisagent”, zegt Kaesemans. “Dat is de opzegtermijn die we moeten respecteren. Ook daarna zullen we uiteraard de nog lopende contracten honoreren. Op dat vlak komen wij onze verplichtingen na.” Chantal Van Wulpen (sales manager) blijft vooralsnog aan bij Touring. “Met de mensen die jarenlang op het B2B-project gewerkt hebben – en overigens fantastisch werk hebben geleverd – gaan wij de komende drie maanden bekijken wat hun wensen en verwachtingen zijn om hen intern te herpositioneren in een nieuwe functie,” aldus nog Kaesemans.