
Tien jaar geleden startte Frederik Winne met Groupflights, als airline broker gespecialiseerd in groepsvluchten. Kort daarna volgde Getflights, met als doel ook de individuele markt te bedienen. Vandaag telt het familiebedrijf 26 medewerkers, waaronder zes IT-specialisten, en is het actief in Vlaanderen, Franstalig België, Luxemburg en Nederland. In dit interview vertelt managing director Frederik Winne over de groei, het maximaal ontzorgen van reisprofessionals, de rol van automatisering, de samenwerking met luchtvaartmaatschappijen en de toekomst van luchtvaartdistributie.
Kan je je bedrijf even voorstellen?
“Toen ik tien jaar geleden Groupflights en later Getflights oprichtte, zag ik in de markt een duidelijke behoefte aan een specialist in groepsboekingen in de luchtvaart. Kort daarna volgde Getflights, waarbij we de focus breder trokken naar ook individuele trafiek. Ik heb het geluk gehad dat mijn schoonbroer Pieterjan, die gespecialiseerd is in IT en automatisering, er al na een klein jaar bij kwam. Niet veel later volgde mijn vrouw Lieselot, die vandaag Head of Operations en HR is. Ik richt me binnen het bedrijf op sales, marketing, grote projecten en charters. We zijn een familiebedrijf dat de afgelopen jaren stevig is gegroeid, zeker sinds corona. Onze focus ligt op kwalitatieve service, bereikbaarheid, lokale support, het aanbieden van het beste boekingsplatform met GDS, NDC en Low Cost content en IT-automatisatie, koppelingen en integraties.”
Hoe is die groei verlopen?
“Voor corona waren we met tien mensen. Tijdens de pandemie hebben we onze IT-afdeling bewust actief gehouden, onder het motto “never waste a good crisis”. Terwijl veel bedrijven stilvielen, bleven onze zes IT’ers ontwikkelen. Daardoor kwamen we uit de coronaperiode met drie sterke producten: de Ticket Robot voor ticketing van GDS boekingen 24/7, onze booking tool voor klanten zonder GDS en IATA klanten op zoek naar de beste NDC-tarieven en tot slot een geavanceerde groepsmodule. Die drie hebben we samengebracht in één platform, Getflights Pro. We zijn altijd stap voor stap gegroeid met nieuwe klanten en het gestaag opschalen van onze Getflighters. Met ons sterk team zijn we sinds mei van dit jaar verhuisd naar onze nieuwe kantoren in Oostkamp nabij Brugge. Het is onze vierde verhuis in tien jaar, maar hier willen we blijven. Het team is gegroeid omdat zowel technologie als persoonlijke service topprioriteiten zijn.”
Welke diensten en platformen bieden jullie aan?
“Alles draait rond onze B2B-bookingtool ‘Getflights Pro’, waarin onze drie producten zijn geïntegreerd. De Ticket Robot verwerkt GDS-boekingen. De booking tool is bedoeld voor klanten die gewoon de beste tarieven willen vinden uit GDS, NDC en Low Cost content en voor zowel IATA als non-IATA agenten. De groepsmodule ondersteunt zowel klassieke groepsboekingen als complexe MICE-projecten in onze Group Manager, met tal van koppelingen en automatisaties. Daarbovenop hebben we functies toegevoegd zoals gepersonaliseerde e-tickets met het logo van het reiskantoor, volledige lay-outaanpassing zoals voor de Selectair-groep, en automatische facturatie met UBL-bestanden die boekhoudpakketten direct herkennen. We hebben koppelingen met Servico, Travelnote en zijn in gesprek met 1TIS, terwijl ook Lato en Qite interesse hebben. Alles is erop gericht om klanten tijd te besparen.”
In welke regio’s zijn jullie actief?
“Ons zwaartepunt ligt in Vlaanderen, maar we zijn ook actief in Franstalig België, en Luxemburg. Daar hebben we sinds kort Laurence Dumortier als Sales Manager, die vooral in dat deel van de markt nieuwe klanten zal aantrekken. In Nederland werken we voornamelijk B2C, terwijl we in België meer dan 90% B2B werken.”
Wie maakt gebruik van jullie diensten?
“We werken voor reisagenten, zowel IATA als non-IATA, touroperators, cruiseverkopers en KMO’s. De MICE-sector is ook zeer belangrijk.”
Automatisering lijkt een rode draad te zijn.
“Automatisering is cruciaal voor onze groei en onderscheidt ons van anderen. We willen repetitieve taken elimineren en alle processen vlotter laten lopen. Getflights Pro willen we zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken en daar is de feedback van onze klanten en gebruikers cruciaal, zo hebben we bijv. een offertemodule toegevoegd, waarmee je voor een vlucht-zoekopdracht meerdere maatschappijen kunt selecteren, inclusief prijzen, voorwaarden en paspoort, visa en ESTA gegevens. De reisagent kan zelf kiezen welke informatie wordt meegestuurd. Ons IT-team kijkt voortdurend waar nog meer tijdwinst te halen is.”
Jullie hameren ook sterk op klantenservice. Hoe ziet die eruit?
“Ons motto is ‘high tech, high touch’. We willen technologisch vooroplopen, maar ook menselijk en bereikbaar zijn. Telefoons nemen we meteen op en dankzij taalkeuze wordt de klant meteen in zijn eigen taal geholpen. Buiten de kantooruren hebben we een noodnummer voor urgente situaties.”
Hoe verloopt de samenwerking met luchtvaartmaatschappijen?
“Airlines zijn voor ons de sleutel. We hebben nauwe contacten met salesmanagers, callcenters en groepsafdelingen, waardoor we soms zelfs toestellen kunnen laten aanpassen voor grote groepen. Belangrijke partners zijn Brussels Airlines, Lufthansa Group, Turkish Airlines, Emirates, Qatar Airways, KLM/Air France, Singapore Airlines, Ethiopian, British Airways, Iberia, Air Canada, United, Aegean, Etihad, Finnair, ITA Airways, LOT en Icelandair. Ook met kleinere maatschappijen werken we graag. Bij lowcostmaatschappijen is de servicekant moeilijker omdat er geen klassieke GDS-structuur is, maar ze zijn belangrijk omwille van hun routes. We plannen ook de verdere uitbreiding van low cost airlines in Getflights Pro”
Hoe hebben jullie de overgang naar NDC ervaren?
“We waren er vroeg bij en hebben nu 21 maatschappijen via NDC in ons platform. We waren de eerste in België met Emirates NDC en hebben bijvoorbeeld ook Singapore Airlines en tal van andere airlines recent toegevoegd. NDC wordt steeds belangrijker omdat sommige tarieven en productopties enkel via NDC beschikbaar zijn. Tegelijk is de technologie nog niet af. Elke airline ontwikkelt op eigen tempo. GDS blijft daarom ook in de toekomst relevant. Wij bieden alvast via onze technologie een mooie mix aan.”
Jullie groepsafdeling blijft groot. Hoe pakken jullie dat aan?
“Groepsboekingen zijn nog altijd belangrijk voor ons, al proberen we ook daar zoveel mogelijk te automatiseren. Met onze Group Manager in Getflights Pro kunnen we namen beheren en PNR’s koppelen. Deadlines worden automatisch aangemaakt en via pushberichten gedeeld met zowel de klant als de airline. Toch blijft er veel manueel werk, omdat klanten snel antwoorden verwachten en airlines elk hun eigen groepsprocessen hebben.”
Wat zie je als de grootste uitdagingen voor reisprofessionals in 2025?
“Technologisch is de grootste uitdaging het bijhouden van alle ontwikkelingen in NDC, automatisering en integraties. Geopolitiek zijn er factoren als oorlogen, omvliegroutes, stijgende brandstofkosten en ecotaksen. Klanten verwachten ondertussen scherpe prijzen en vlotte service, dus de lat ligt hoog.”
Welke rol zal technologie de komende jaren spelen?
“De luchtvaartdistributie zal verder ontwikkelen op vlak van technologie en dat wordt cruciaal voor ons om altijd up-to-date te zijn. Wij geloven in brononafhankelijk werken: of content nu uit NDC, GDS of lowcostkanalen komt, het moet op één platform beschikbaar zijn met de best mogelijke service erbovenop. Onze klanten moeten zoveel mogelijk ontzorgd zijn bij het boeken van vluchten.”
Jullie organiseren ook een eigen event?
“Klopt, op 23 oktober vindt onze vierde Airline Roadshow plaats. Door onze verhuis past het niet meer in ons eigen kantoor, dus wijken we uit naar Brouwerij Haeseveld in Destelbergen, bij Gent. Meer dan twintig airlines zullen aanwezig zijn. Het is een ideale gelegenheid voor reisprofessionals om ons team persoonlijk te ontmoeten en rechtstreeks met de maatschappijen te spreken. Schrijf zeker in, moest dat nog niet gebeurd zijn!”
Tot slot, wie is Frederik Winne buiten het werk?
“Ik hou van sportieve uitdagingen: vorig jaar beklom ik de Kilimanjaro, volgend jaar plan ik iets in Nepal. Ik sport graag in de natuur om mijn hoofd leeg te maken. Reizen staan altijd gepland en ik vink graag nieuwe landen af op mijn lijstje. Professioneel wil ik blijven luisteren naar klanten en samen met mijn team met passie in de luchtvaart werken.”
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.