
Eurostar wil tegen 2030 een nieuwe generatie treinen inzetten op drie extra trajecten, waaronder een lijn Brussel-Genève. De verbinding met de Zwitserse stad zou volgens de eerste plannen drie keer per dag rijden en de reis zou zo’n 4 uur en 20 minuten duren.
Daarmee krijgt België voor het eerst in decennia opnieuw een directe hogesnelheidstreinverbinding met Genève. Een eerdere Thalys-dienst tussen beide steden werd in 2002 na twee jaar stopgezet wegens een te lage bezettingsgraad.
De andere nieuwe Eurostar-lijn, Londen-Frankfurt, loopt eveneens via Brussel. Het is echter nog niet duidelijk of daar halt zal worden gehouden. Frankfurt is vandaag wel al rechtstreeks verbonden met Brussel via de ICE-treinen van Deutsche Bahn.
De uitbreiding past in een bredere groeistrategie. Eurostar plant zo’n 2 miljard euro te investeren in de vernieuwing van zijn materieel. Tegen het begin van het volgende decennium wil het bedrijf vijftig nieuwe treinen laten rijden, goed voor een capaciteitsverhoging van 30 procent. Op drukke lijnen zoals Brussel–Parijs mikt de treinuitbater daarbij niet op extra ritten, maar op grotere treinen met meer zitplaatsen.
Vandaag is Eurostar actief in vijf landen, waaronder België, met verbindingen naar onder meer Londen, Parijs, Amsterdam en Keulen. In totaal vervoerde het bedrijf vorig jaar 19,5 miljoen passagiers, een stijging van 5 procent tegenover het jaar voordien. Het doel is om dat cijfer tegen 2030 op te trekken naar 30 miljoen.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.