
De Sunny Cars Round Table, een jaarlijks event voor de internationale vakpers, vond dit jaar plaats op Mallorca en dat is geen toeval. Het eiland vormt door zijn mix van Duitsers, Zwitsers, Nederlanders en Belgen een brede afspiegeling van het klantenbestand.
Sunny Cars is nog steeds een 100% eigenaar-geleide onderneming zonder externe investeerders. Er zijn geen ingewikkelde rapportagelijnen en het bedrijf geniet van absolute onafhankelijkheid. Kai Sannwald, Founder & CEO en Thorsten Lehmann, Managing Partner & CEO, gaven in een informele setting een diepgaand overzicht van de strategie en resultaten van hun bedrijf.
Maar niet zonder eerst Hans Knottnerus nogmaals te bedanken voor zijn “ganz tolle Arbeit”. Hans is sinds 2009 Managing Director en Board Member voor Nederland, België en Frankrijk, maar draagt eind dit jaar, wegens pensioen, de fakkel over aan Suzanne AL (Director Marketing) en Marco Ammerlaan (Director of Sales). Tot die tijd werken ze nu in een “Dreier Konstellation”, zoals Thorsten het mooi omschreef.
De cijfers van 2024 ogen zeer goed. Er werd een omzet van €425 miljoen bereikt en de kaap van 1 miljoen boekingen werd net niet overschreden. Dit wordt dan ook de nieuwe einder voor dit jaar en de eerste trends zijn veelbelovend. Voor Q1 en Q2 (november–april) lag de groei op +7 % qua aantal boekingen (+33.0000) en +13 % in omzet (+ € 28,5 m) versus vorig jaar. In mei 2025 stegen de boekingen zelfs met 27 % (+14.000) en de omzet met 32 % (+ € 7 m).
Momenteel komt de grootste groei van autohuurbestemmingen uit Griekenland (+6.000 boekingen), gevolgd door Italië (+ 4.600) en de Verenigde Staten (+ 4.000). Ook Portugal (+ 3.500) en Australië (+ 2.700) blijven stabiele bestemmingen in het aanbod van Sunny Cars. Andere opvallende markten zijn Canada (+ 2.200), Marokko (+ 2.000) en Mauritius (+ 1.000), dat zich verrassend in de top 10 nestelt ondanks zijn nichekarakter.
Spanje is nog steeds het belangrijkste volumeland voor Sunny Cars, maar is momenteel geen groeimotor. Er wordt stevig geconcurreerd op prijs, waardoor Sunny Cars bewust kiest om niet mee te gaan in die race naar beneden. Het bedrijf blijft trouw aan zijn margestrategie en laat liever enkele boekingen liggen dan aan waarde in te boeten.
Voor Belgische klanten is Spanje met voorsprong de populairste bestemming. Malaga wordt daarbij beschouwd als één van de grootste en belangrijkste hubs. Daarna volgen Portugal, Italië, Griekenland en de VS. In de eerste jaarhelft is de gemiddelde omzet per boeking uit België gestegen naar €502, waar dat een jaar eerder nog €417 was. Deels te wijten aan de stijgende verhuurprijzen, maar ook aan de flexibiliteit en het comfort waar Belgen graag een beroep op doen. Onze landgenoten plannen hun huurauto bovendien steeds vroeger: de gemiddelde vooruitboekingsduur ligt inmiddels op 90 dagen. De huurduur blijft met gemiddeld moet ruim acht dagen stabiel. De verwachting is dat dit positieve momentum aanhoudt, zeker nu de piek van de zomerboekingen er nog aan komt en last-minute reserveringen het eindresultaat mogelijk nog verder opkrikken.
Reisbureaus zijn essentieel voor het succes van Sunny Cars, wat duidelijk blijkt uit het feit dat zij in de eerste helft van het jaar verantwoordelijk waren voor 35 procent van alle boekingen—meer dan elk ander verkoopkanaal. Ook touroperators en OTA’s nemen een stevige plaats in, met respectievelijk 14 en 18 procent van het totaal.
Tijdens deze Round Table werden we verder ondergedompeld in de bedrijfcultuur en strategie van Sunny Cars. We kregen ook een inkijk achter de schermen bij twee autoverhuurbedrijven op het eiland. Meer hierover in ons volgende travmagazine!
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.