
In het met een Michelinster en 15,5/20 score bij Gault&Millau bekroonde Restaurant Sensum in Gent vond vorige week de jaarlijkse uitreiking plaats van de Footprints Cruise Partner of the Year-award. Deze editie bekroonde Footprints Luxury Cruises de Amerikaanse rederij Seabourn, een constante waarde in het luxecruisesegment én een opvallende innovator in expeditiecruises.
De toespraak van Robert Vanderwallen, eigenaar van Footprints Luxury Cruises, maakte duidelijk waarom Seabourn dit jaar bovenaan het lijstje stond.
Een award met een verhaal
Footprints reikt de award sinds 2022 uit aan een rederij die zich onderscheidt door productkwaliteit, samenwerking en klantbeleving. “De titel is symbolisch, maar hij betekent veel – voor de rederij, voor ons, en vooral voor de cruise-klanten,” zei Vanderwallen.
Waar vorig jaar Silversea de prijs in ontvangst mocht nemen, gaat de eer in 2025 naar Seabourn.

De evolutie van Seabourn: luxe én expeditie
Robert Vanderwallen wees op de sterke evolutie van Seabourn. De rederij blijft een vaste referentie in klassieke ultra-luxe oceaancruises, maar heeft zich de afgelopen jaren ook overtuigend gepositioneerd als expeditieoperator met de Seabourn Venture en Seabourn Pursuit.
“Het hybride karakter maakt het voor repeaters gemakkelijk: ze kennen het merk, vertrouwen het merk, en kunnen nu dezelfde standaard in een totaal nieuw reisproduct ervaren.”
Met de nieuwe schepen breidt Seabourn zijn bestemmingsaanbod uit naar onder meer Antarctica, Groenland, en de meest afgelegen regio’s van Canada, zonder afstand te nemen van de verfijning waar het merk voor staat.
De kracht van vertrouwen, mensen en humor
Een belangrijk deel van de motivatie lag in de samenwerking tussen Footprints en het Seabourn-team in continentaal Europa. Vanderwallen bedankte Glenn Verelst (Senior Business Development Manager Continental Europe) expliciet voor zijn betrokkenheid en openheid, en voor de dynamiek met collega Joeri Vaessen (Business Development Manager Belgium, Luxembourg, France & Scandinavia) van Holland America Line.
Ook het reserveringsteam in Rotterdam kreeg nadrukkelijke lof: efficiënt, bereikbaar en zonder overbodige lagen – een zeldzaamheid in de sector, aldus Footprints.
Gastronomie als onderschatte troef
Belgische klanten hechten veel belang aan topgastronomie, en net daarom kreeg de culinaire vernieuwing bij Seabourn speciale aandacht. Met de introductie van Solis versterkt Seabourn zijn gastronomische identiteit, al mag die volgens Footprints sterker uitgespeeld worden in de communicatie.
“Topgastronomie is een essentieel onderdeel van de cruise-ervaring, en in Solis zit een kracht die nog te weinig wordt uitgedragen.”
Het restaurantbeleid zonder toeslagen blijft bovendien een belangrijk onderscheidend element.
Amerikaans bedrijf met lokale verankering
Na de speech nam Glenn Verelst, zelf het woord. Hij benadrukte dat de samenwerking met Footprints al lang vóór Covid ontstond:
“We werken eigenlijk al zo veel jaren samen. Deze award voelt als een erkenning die we krijgen van jullie, maar ze is tegelijk ook wederzijds. Jullie steun, jullie vertrouwen – dat maakt echt het verschil.”
Glenn verwees ook naar de kracht van Seabourns internationale structuur. Als Amerikaanse rederij werkt Seabourn binnen duidelijke kaders en processen, en precies die solide basis vormt volgens hem een meerwaarde voor de Europese markt.
“We zijn een Amerikaans bedrijf met duidelijke structuren, en dat geeft stabiliteit en helderheid. Dankzij onze nauwe connectie met het team in Rotterdam kunnen we die internationale kracht combineren met een lokale aanpak. Dat maakt ons in Europa net bijzonder sterk.”

Hij prees het betrokken reservatie- en ondersteuningsteam:
“Er staat een schitterend team achter ons. Over dat team wordt soms te weinig gesproken, maar zij maken elke dag het verschil – voor ons, voor de agenten en voor jullie klanten.”
Tot slot benadrukte Glenn opnieuw het wederzijds respect en de vriendschap die doorheen de jaren gevormd werd:
“Het plezier waarmee we samenwerken, dat is niet vanzelfsprekend. Maar het is er wél – en dat zie je in alles wat we samen realiseren.”




Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.