
Wie op weg van Europa naar Azië aan een doorreis via de Golfstaten denkt, komt spontaan uit bij Qatar of de VAE. Saoedi-Arabië wordt minder vaak gezien als een optie voor die langeafstandsstop.
Het land hoopt die perceptie echter te veranderen. Daartoe lanceert het een nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij die zal opereren vanuit de hoofdstad Riyadh’s King Khalid International Airport (RUH) en die, zo zeggen verschillende bronnen, waarschijnlijk de naam “RIA” zal dragen.
Het is de bedoeling dat het een premium wereldwijde superconnector wordt, zoals Emirates, Qatar en Etihad.
RIA wordt de tweede nationale luchtvaartmaatschappij van Saoedi-Arabië, met Riyad als thuisbasis. Saudia, dat vanuit Jeddah opereert, richt zich vooral op het religieuze verkeer van pelgrims naar de heilige plaatsen van het land, vooral tijdens de hadj-pelgrimstocht.
De budgetmaatschappijen Flynas en Flyadeal zouden zich dan concentreren op goedkope binnenlandse en regionale reizen en op kleinere internationlae routes.
De ambities voor de nieuwe onderneming zijn groot. Als onderdeel van zijn “Vision 2030” streeft Saudi-Arabië naar 30 miljoen internationale transitpassagiers tegen het einde van het decennium – vergeleken met slechts vier miljoen op dit moment. De gloednieuwe luchtvaartmaatschappij wil doen wat Emirates deed, maar dan in een kwart van de tijd.
Saudi-Arabië zal ruim 30 miljard dollar moeten investeren en een netwerk van meer dan 150 routes in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Afrika en Azië moeten opbouwen, wil het slagen in zijn streven om het op te nemen tegen de in Dubai gevestigde reus.