
In het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar, dat liep tot en met eind juni, ziet Ryanair haar winst verbleken tegenover dezelfde periode vorig jaar. Ryanair boekte wel een winst van 360 miljoen euro, maar daarmee tekent de Ierse luchtvaartmaatschappij een daling van 46 procent op tegenover de 663 miljoen euro winst in het eerste kwartaal van 2023.
De totale inkomsten liepen met 1 procent terug tot 3,63 miljard euro, terwijl de bedrijfskosten met 11 procent klommen tot 3,26 miljard euro. Volgens Ryanair waren de gestegen kosten deels te wijten aan hogere personeelskosten en hogere brandstofprijzen. Daarnaast wees de maatschappij op de vertraging in de levering van nieuwe Boeing-vliegtuigen als een factor.
Ondanks de financiële tegenvallers vervoerde Ryanair in deze periode 10 procent meer passagiers, wat neerkomt op een totaal van 55,5 miljoen reizigers, in lijn met de 200 miljoen die Ryanair dit jaar verwacht te vervoeren. Het toegenomen aantal passagiers kon echter niet voorkomen dat de rendabiliteit daalde, ook omdat de gemiddelde prijs van een vliegticket 15 procent lager lag dan vorig jaar.
Ryanair verwacht dat de ticketprijzen ook in het tweede kwartaal lager zullen uitvallen dan vorige zomer, terwijl Ryanair-topman Michael O’Leary eerder dit voorjaar nog opperde dat de ticketprijzen deze zomer 5 tot 10 procent duurder zouden zijn door de achterstand van de Boeing-leveringen. Maar omdat de consument eerder geneigd is de vinger op de knip te houden, moet de luchtvaartmaatschappij haar prijzen tijdens de zomermaanden toch drukken om de vraag alsnog te stutten.