
Na een afwezigheid van meer dan 10 jaar, vliegt Royal Jordanian Airlines vanaf 26 oktober opnieuw op Brussel. Deze terugkomst kadert in een nieuwe strategie van de Jordaanse flagcarrier om het toerisme in het land fors aan te zwengelen. Royal Jordanian is vast van plan om van Amman een belangrijke hub te maken en zich te positioneren als ‘National Carrier’ van de Levant.
De terugkomst van Royal Jordanian naar Brussel werd op gevierd tijdens een event op 28 september in Claridge, waarop Belgische reisprofessionals waren uitgenodigd. TravMagazine had een gesprek met Karim Makhlouf, Chief Commercial Officer van Royal Jordanian Airlines. De CCO deed de nieuwe RJ-strategie voor ons uit de doeken.
Karim Makhlouf: “We willen Royal Jordanian transformeren in een moderne, jonge en digitale brand. Daarbij focussen we ons op het toerisme in Jordanië. Onze luchtvaartmaatschappij moet hierbij de drijvende kracht worden. Ons plan is best ambitieus te noemen. Op dit ogenblik hebben we jaarlijks ongeveer 4 miljoen reizigers in Jordanië. Dat moeten er op korte termijn 7 miljoen worden”.
“Daarnaast willen we van Amman een leidinggevende hub maken in de Levant”, gaat Karim Makhlouf verder. “Vanuit Amman kunnen reizigers via ons netwerk gemakkelijk doorreizen naar bestemmingen als Aqaba, Caïro, Beirut, Irak en de hele Arabische Golf Regio. We streven er naar om binnenkort over de 3,5 miljoen transitreizigers te verwelkomen”.
Herstructurering en modernisering
Volgens de CCO van Royal Jordanian is het ambitieuze groeiplan gebaseerd op herstructurering en modernisering van de luchtvaartmaatschappij. Zo wordt de vloot tegen 2028 verdubbeld tot 45 toestellen. Op dat ogenblik zal de Jordaanse flagcarrier beschikken over één van de jongste vloten van de regio (nu zijn de toestellen gemiddeld 12 jaar oud).
Daarnaast zet de luchtvaartmaatschappij ook in op digitalisering. Om het toerisme naar het land te promoten, lanceert Royal Jordanian het digitale platform XPLOREJORDAN. Dit nieuwe platform zal gebruik maken van RJ’s bestaande (en toekomstige) partners om op maat gemaakte, vakkundig samengestelde lifestyle-reiservaringen te presenteren.
Drie frequenties
Vanaf 26 oktober start Royal Jordanian met drie rechtstreekse vluchten per week naar Brussel (op dinsdag, donderdag en zondag). In Amman vertrekken de toestellen om 11 uur om te landen omstreeks 14.05. In Brussel vertrekt RJ om 15.15 om te landen rond 21.40 in Amman.
Tijdens het event kregen de reisprofessionals ook een presentatie over het toeristisch potentieel van Jordanië. Het land is vooral bekend omwille van het culturele erfgoed (met als trekpleister Petra), maar zowel RJ als de Toeristische dienst van Jordanië legden er de nadruk op dat toeristen ook andere ervaringen kunnen opdoen. Zo werden bijvoorbeeld het wellnesstoerisme en avontuurlijk reizen naar voor geschoven. Weinig bekend is dat Jordanië ook veel te bieden heeft op culinair vlak. Om dit te bewijzen kregen de aanwezigen een presentatie van een Jordaanse sommelier over de wijnen en bieren van het land en konden ze die ook proeven tijdens het aansluitende diner.
(PVO)