
ABTO, de Belgian Association of Travel Organisers, en het Garantiefonds Reizen maken in samenwerking met marktonderzoeksbureau GfK, de balans op van de Belgische reisintenties tijdens het eerste kwartaal van 2022. Zij doen dat via de publicatie van een reisintentie-dashboard.
In de resultaten van het gevoerde onderzoek springen enkele trends in het oog. Zo is 80% van de respondenten van plan om binnen 12 maand op vakantie te gaan. Ter vergelijking: tijdens hetzelfde onderzoek pre-corona (eerste kwartaal van 2019) gaf 82% van de respondenten dezelfde reisintentie aan. 35% is van plan om in juli of augustus 2022 te vertrekken. 22% geeft aan om voor een pakketreis te opteren, wat quasi hetzelfde niveau is als voor de crisis (23%). Ook het aantal respondenten dat voor een vliegreis opteert (44%) is terug op het peil in vergelijking met 2019 (45%). 40% kiest voor een autovakantie, 5% reist met de trein. Het geplande reisbudget is licht gestegen tot 2.078 euro.
18% geeft aan dat ze de intentie hebben om Frankrijk als reisbestemming te kiezen. Frankrijk is traditioneel hét vakantieland van de Belgen. Uit het onderzoek blijkt dat het zijn leiderspositie nog verstevigt t.o.v. 2019 (15%). 12% kiest voor een vakantie in eigen land. Spanje (9%) vervolledigt de top drie en wordt gevolgd door Italië (5%) en Kroatië (3%).