
Ras Al Khaimah Tourism Development Authority (RAKTDA) organiseerde een workshop op 18 april in Antwerpen. Naast een veertigtal reisagenten was ook TravMagazine aanwezig om verslag uit te brengen.
De avond werd ingezet met een workshop waarbij de diverse partners van Ras Al Khaimah aanwezig waren. Onder meer de luchtvaartmaatschappij Emirates en de hotelketen Ritz-Carlton stonden klaar om informatie over hun producten en diensten in het emiraat te verschaffen.
Nadien gaf Carlo Kazan, Tourism Development Manager bij RAKTDA, een presentatie waarin hij de recente ontwikkelingen en doelstellingen van Ras Al Khaimah op een rijtje zette. Daarnaast deed hij de belangrijkste toeristische trekpleisters van het emiraat uit de doeken.
Ras Al Khaimah beoogt tegen 2030 zowat 3.5 miljoen toeristen te ontvangen. Daarmee wil het emiraat de komende jaren inzetten op een duurzame groei van het toerisme. Om die reden openen er jaarlijks een tot twee nieuwe hotels de deuren, zodat massatoerisme wordt vermeden. Bovendien bestaat het hotelaanbod voor bijna de helft uit vijfsterrenhotels. De hotelketens Westin, Marriott en Wynn plannen in de toekomst een hotel te openen.
Ras Al Khaimah heeft een 64 kilometerlange kustlijn langs de Perzische Golf, waardoor het geschikt is voor een zon-zee-strand-vakantie. Maar het emiraat biedt veel meer dan dat, zoals het logo van Ras Al Khaimah weergeeft.
Jebel Jais, met zijn 1934 meter, is de hoogste berg van het Hajar-gebergte in Ras Al Khaimah. In het gebergte zijn er veel activiteiten mogelijk, waaronder hikings, rollercoasters en mountainbiketochten. Daarbovenop is het mogelijk om via de langste zipline ter wereld naar beneden te sjezen. Daarnaast biedt het emiraat ook een woestijngebied, waar tevens allerlei activiteiten mogelijk zijn: van ballonvaarten en excursies te paard of met de jeep tot overnachtingen in woestijnkampen en valkerij.
Omdat Ras Al Khaimah op een uur rijden van Dubai en tweeënhalf uur rijden van Abu Dhabi ligt, valt het ideaal te combineren met een van zijn buuremiraten. Reizigers kunnen opteren om eerst enkele dagen de drukte van Dubai te ervaren, gevolgd door een ontspannen verblijf in de natuur van Ras Al Khaimah.
Net zoals vorig jaar werd de avond afgesloten met een onderhoudende quiz over Ras Al Khaimah waarbij diverse prijzen werden uitgereikt, waaronder twee vliegtuigtickets van Emirates.
De aanwezige partners waren Unveil Arabia, Magic Travels, Emirates, Sofitel Al Hamra Beach Resort, Rixos Bab Al Bahr, Waldorf Astoria, Hampton by Hilton Marjan Island, Mövenpick Resort Al Marjan Island, The Ritz-Carlton Al Hamra Beach Resort en The Ritz-Carlton Al Wadi Desert.