
Velen van de grotere touroperators en ketens van reisagentschappen wereldwijd, hebben in de afgelopen maanden het takenpakket van hun Quality Control Diensten, uitgebreid met een departement ‘Health & Wellbeing’.
Bepaalde organisaties hebben zelfs Wellbeing directeuren op de loonlijst.
‘Hun rol is in de eerste plaats om ervoor te zorgen dat al onze leveranciers – de restaurants, de hotels, alle attracties of locaties waar we naartoe gaan – zich houden aan wat de lokale protocollen ook zijn,’ zegt Melissa DaSilva, de Amerikaanse president van Trafalgar Tours. ‘Zij zorgen ervoor dat onze gasten antwoord kunnen krijgen op alle vragen die tijdens hun reis opkomen.’
Guy Young, de president van Insight Vacations stelde het als volgt: ‘Toen de pandemie toesloeg, voelden wij aan dat we extra comfort, extra gemoedsrust en extra aandacht aan onze gasten wilden kunnen geven in deze turbulente tijden.’ We wilden er zeker van zijn dat we onze verantwoordelijkheid van de reisleider niet uit de zouden gaan, namelijk ervoor zorgen dat de reis soepel verloopt en dat de gasten een geweldige tijd hebben.
Young voegde eraan toe dat Insight niet wil dat de reisdirecteuren – die altijd deel hebben uitgemaakt van de reizen van het bedrijf – worden afgeleid door de problemen die zich tijdens de pandemie hebben voorgedaan. De reisdirecteurs, zei hij, hebben het grotendeels toegejuicht dat ze een extra persoon hebben om bepaalde logistieke zaken af te handelen, zoals het regelen van tests voor reizigers die terugkeren naar de Verenigde Staten.
Hoe gaan de directeuren welzijn om met situaties waarin leveranciers zich niet aan de vastgestelde protocollen houden? Young zegt dat de directeuren weliswaar aan het hoofdkantoor rapporteren als leveranciers zich niet aan land- of Insight-protocollen houden, maar dat zo’n scenario zich nog niet heeft voorgedaan. Mocht dat wel het geval zijn, dan zal een Insight-medewerker contact opnemen met het hotel, restaurant of de locatie om te melden dat het protocol niet is nageleefd en om te proberen ervoor te zorgen dat dat bij toekomstige reizen niet meer gebeurt.
De werkmethode volgt dus de quality control procedures, maar er moet sneller geschakeld worden en sneller opgevolgd: het gaat dit keer om de directe gezondheid van reizigers.
(Inspiratiebron: Skift)
© Shutterstock