
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van boekjaar 2025-2026 een nettowinst van 820 miljoen euro geboekt, ruim het dubbele van de 360 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. De forse winstgroei dankt de Ierse luchtvaartmaatschappij aan een stijging van de ticketprijzen én een boost tijdens de paasvakantie.
De gemiddelde ticketprijs steeg met 21 procent tot 51 euro. Ook het aantal passagiers ging in de lift, met 57,9 miljoen reizigers of 4 procent meer dan vorig jaar. Die stijging is deels te verklaren door het feit dat de paasvakantie dit jaar volledig in april viel, in tegenstelling tot vorig jaar toen die verdeeld was over maart en april. Volgens topman Michael O’Leary kon Ryanair bovendien profiteren van ‘zwakke vergelijkingscijfers’ uit het vorige boekjaar.
Volgens financieel directeur Neil Sorahan blijven de zomerboekingen ook na het eerste kwartaal binnenstromen. In tegenstelling tot concurrenten zoals EasyJet en Jet2, merkt Ryanair naar eigen zeggen weinig van de trend waarbij reizigers almaar later boeken. Het bedrijf rekent erop dat het de tariefdaling van 7 procent vorig jaar nagenoeg volledig kan uitvlakken in de loop van dit boekjaar.
De vooruitzichten blijven positief. O’Leary spreekt van “redelijke winstgroei” voor het volledige boekjaar dat eindigt in maart 2026, al houdt hij wel een slag om de arm vanwege geopolitieke onzekerheden en het risico op stakingen bij Europese luchtverkeersleiders.
Hoewel Ryanair 160 nieuwe routes lanceerde voor de zomer van 2025 en het netwerk nu 2.600 routes telt, wordt de groei geremd door laattijdige leveringen van Boeing. De grotere MAX-10-toestellen worden pas vanaf 2027 verwacht. Ryanair plant er tegen 2034 zo’n 300 aan haar vloot toe te voegen, in lijn met de ambitie om jaarlijks 300 miljoen passagiers te vervoeren.