
Nu de vakbonden een vijfde nationale stakingsactie plannen op woensdag 25 juni, net voor de start van de Vlaamse zomervakantie, roepen Brussels Airport, Brussels Airlines en TUI fly in een gezamenlijk statement op een alternatieve manier te zoeken waarop de bonden hun ongenoegen over de sociale hervormingsplannen van de regering-De Wever kunnen uiten.
Tijdens de vier nationale stakingsdagen, die eerder dit jaar tussen januari en april plaatsvonden, lag de nationale luchthaven telkens deels of volledig lam. Het kostenplaatje volgens Brussels Airport: 180.000 getroffen passagiers en 100 miljoen euro misgelopen inkomsten voor de Belgische economie. “Het gaat bij elke staking om een hele keten die getroffen wordt, van de individuele passagier tot de luchtvaartmaatschappijen, van de exportbedrijven tot de vrachtverwerking, van de reisbureaus tot de Belgische hotels”, aldus Brussels Airport-CEO Arnaud Feist.
Ten tijde van de vierde stakingsdag in april schatte sectorvereniging VVR, naast de vele extra werkuren voor de reisprofessional, het sectorverlies op 22,5 miljoen euro. VVR-CEO Koen van den Bosch laat dan ook weten zich achter dit statement te scharen. “Door een te strenge en onevenwichtige Pakketreizenwet, waarbij de druk en volledige verantwoordelijkheid vooral bij zelfstandigen en KMO’s gelegd wordt, beschikken onze erkende reisbureaus en reisorganisatoren wel over een stevige financiële buffer”, stelt van den Bosch. “Indien deze onverantwoorde stakingsgolf aanhoudt, dreigt de solvabiliteit van reisbureaus en -organisatoren niet langer aan de wettelijke vereisten te voldoen en moeten zij mogelijk – tijdelijk – hun activiteiten pauzeren.”
Brussels Airlines schat de kosten op 8 miljoen euro. “Dat terwijl geen enkele van onze medewerkers heeft gestaakt”, zegt Dorothea von Boxberg, CEO van Brussels Airlines. De Lufthansa-dochter schat dat de kosten met 4 miljoen euro zouden oplopen als de luchthavenmedewerkers 25 juni het werk opnieuw zouden neerleggen. Die dag verwacht Brussels Airport aan de vooravond van de zomervakantie, met 75.000 passagiers, een piekdag.
Ook Gunther Hofman, Managing Director TUI Airline BeNe, sluit zich aan bij dit statement en wijst op de “ondermijning van het reiscomfort van TUI-reizigers”. “Die moeten noodgedwongen uitwijken naar andere luchthavens als ze geen vakantiedagen willen verliezen of op de voorziene dag terug moeten zijn”, aldus Hofman.
Naast financiële schade leiden de herhaalde stakingsacties ook tot reputatieschade van de sector, omdat aan elke gemiste vlucht doorgaans een planning van hotelboekingen en andere reservaties gekoppeld is.
Alternatief
Aangezien de bonden ook nog eventueel manifestaties willen plannen in juli, augustus en september, dreigt de luchthaven opnieuw hard te worden geraakt, terwijl het derde zomerkwartaal net van cruciaal belang is voor de luchtvaart.
Om al deze redenen roepen de drie sectorgiganten op om een alternatief te zoeken waarbij passagiers niet opnieuw dreigen te stranden. Het huidige patroon is volgens het statement niet houdbaar voor een sector vanwege haar omvang. Na de haven van Antwerpen is Brussels Airport de tweede economische motor van het land, waarmee het 64.000 mensen direct of indirect tewerkstelt.
“Laat onze passagiers niet opnieuw in de steek”, klinkt het ten slotte.