
Op 17 januari 2022 sprak de Ondernemingsrechtbank van Nijvel het faillissement uit van Alizés Travel, waaronder de touroperator Rainbow en reisbureauketen Service Voyages ressorteerden. Mark De Vriendt van het Garantiefonds Reizen becijfert het verlies op dat moment op “enkele miljoenen euro”.
Op 27 april 2023 bereikt een persbericht onze redactie met als belangrijkste mededeling dat het merk Rainbow terug gelanceerd zou worden op de Belgische markt. Het merk zou daarbij verder borduren op het oude DNA, met name het in de markt zetten van een aanbod verre bestemmingen, met het accent op de huidige tendensen van deconnectie, groen toerisme,… Hetzelfde persbericht maakt gewag van een nieuwe aandeelhouder (zonder deze bij naam te noemen), nieuwe systemen en een nieuwe branding voor het merk Rainbow. Redenen genoeg voor onze redactie om dieper te gaan graven en in gesprek te gaan met de man achter het nieuwe Rainbow, de Fransman Nicolas Guitelle-Durolin.
In 2017 lanceren voormalig ambtenaren Nicolas Guitelle-Durolin en zijn vrouw Christelle de reisonderneming SAS Danube, vanuit Amilly in Frankrijk. Ondertussen baat het bedrijf vijf reiskantoren uit op diverse plaatsen in Frankrijk. Daarbij komen nu de merknamen Rainbow en Service Voyages.
Het herlanceren van de merken Rainbow en Service Voyages op een moment dat gedupeerde klanten nog geld trachten recupereren lijkt ons geen evidente zaak.
“Het faillissement van Alizés Travel heeft een negatieve impact achtergelaten bij de reiskantoren en de klanten. We leven oprecht mee met de mensen die vandaag nog geld trachten te recupereren, o.a. via het Garantiefonds Reizen. De heropstart na een faillissement is nooit eenvoudig. We zijn er ons van bewust dat het merk Rainbow op dit moment bezoedeld is, ook al zijn we niet verantwoordelijk voor het passief en de elementen die tot het faillissement van Alizés Travel hebben geleid.”
Na het faillissement van Rainbow werd het marktaandeel grotendeels herverdeeld tussen een aantal actieve spelers op de markt. Hoe zal u proberen om marktaandeel (terug) te winnen?
“Dat actieve spelers marktaandeel hebben ingenomen en andere de markt hebben betreden is normaal in een concurrentiële omgeving. Rainbow wil zich in eerste instantie herlanceren voor we gaan denken in termen van marktaandeel.”
Met welke propositie zal Rainbow de markt betreden?
“Het objectief is te komen tot wat Rainbow vroeger deed, met name het hernemen van het DNA van Rainbow met een aanbod van de mooiste hotels op de mooiste bestemmingen ter wereld. Via rainbow.be lanceren we een ‘espace pro’ voor reisagenten. Via deze efficiënte en performante IT-tool zal de reisagent zich opnieuw kunnen focussen op het hart van het beroep, nl. het samenstellen en verkopen van reizen.”
Hoe zal Rainbow de Franstalige markt in België bedienen?
“Voorlopig servicen we de markt met onze operaties vanuit Frankrijk. Een team van vier personen werkt aan de productie van reizen en vier personen zijn actief op de reservatiedienst, ondersteund door een commerciële medewerker.”
Rainbow zal het gaan doen zonder brochures.
“Dat klopt. We namen deze beslissing in lijn met onze duurzaamheidsstrategie. Rainbow verdeelde voorheen 50 ton brochures per jaar. We zijn er ons van bewust dat een brochure nog altijd een verkoopstool is voor de reisagent, maar dergelijke cijfers in termen van CO2-uitstoot zijn vandaag niet meer te verantwoorden. We moeten vandaag acties plaatsen tegen over onze duurzaamheidsbeloftes.”
Op welke bestemmingen gaan jullie in eerste instantie focussen?
“We herlanceren de volledige productportfolio die Rainbow voorheen in de markt zette, met een focus op de Indische Oceaan, met voorop Mauritius, La Réunion, Seychellen en Malediven. Voor de Franstalige markt is ook Frans-Polynesië een belangrijke bestemming. Nieuw in het aanbod is de opkomende bestemming Saudi-Arabië en Zuid-Afrika.”
Wat zijn de plannen met Service Voyages?
“Service Voyages zal zich uitsluitend richten op online distributie. We zijn vandaag een online reisbureau met een distributie van producten van alle Franse touroperators, die ons als lid van het netwerk Cediv Travel ter beschikking worden gesteld.”
Voorziet u de opening van fysieke reiskantoren in België?
“Op dit moment niet. We bekijken eerst wat het succes zal zijn van Service Voyages als online reiskantoor.”