
Ras Al Khaimah mag bij sommige Benelux-reisprofessionals nog onder de radar blijven, maar het emiraat ontwikkelt zich in sneltempo tot een toeristische bestemming. Met recordaantallen bezoekers, een toenemende aantrekkingskracht op de MICE-markt en een duidelijke identiteit als het “natuuremiraat”, licht Iyad Rasbey, Vice President Destination Tourism Development bij de Ras Al Khaimah Tourism Development Authority (RAKTDA), de strategie achter deze opmars toe.
In 2024 verwelkomden jullie een recordaantal van 1,28 miljoen bezoekers. Hoe willen jullie tegen 2030 de kaap van 3,5 miljoen halen?
“We vergroten ons marktaandeel in alle regio’s en zijn niet afhankelijk van één enkele markt. Connectiviteit is essentieel – we willen meer rechtstreekse vluchten naar Ras Al Khaimah International Airport. Vandaag zijn we sterk afhankelijk van de luchthaven van Dubai, die op slechts 45 minuten afstand ligt. Tegelijkertijd verdubbelen we onze hotelcapaciteit van 8.200 naar 15.000 kamers in de komende vier jaar, met merken als Four Seasons en Wynn die erbij komen. Ons masterplan zorgt ervoor dat deze groei gefaseerd en strategisch gebeurt.”
Hoe zorgen jullie ervoor dat deze groei duurzaam blijft, zeker met zoveel nieuwe hotelontwikkelingen?
“We werken nauw samen met EarthCheck om onze duurzaamheidsinspanningen te monitoren en te begeleiden. Meer dan 25 stakeholders – hotels, DMC’s, attracties – zijn erbij betrokken. We hebben ook het Responsible RAK-programma ontwikkeld, dat onder meer toegankelijkheid omvat. Met de hulp van Sage Inclusion zorgen we ervoor dat nieuwe projecten inspelen op de noden van reizigers met een beperking. Onze aanpak bij hotelopeningen is bedachtzaam – meestal openen we één of twee hotels per jaar – om overaanbod of overontwikkeling te vermijden.”
RAK staat bekend als het ‘natuuremiraat’. Wat betekent dat concreet?
“We profileren ons bewust als een rustig alternatief voor de drukte van Dubai of Abu Dhabi. We hebben bergen, woestijn, 68 kilometer kustlijn en veel minder verkeer. Het is ideaal voor gezinnen, koppels en avonturiers. Binnenkort openen we zelfs lodges in de bergen – onze focus op natuur gaat dus verder dan louter marketing.”
Jullie positionering spreekt duidelijk verschillende niches aan – van avontuur tot erfgoed en luxe. Wat zijn de belangrijkste ervaringen die jullie in die domeinen aanbieden?
“Avontuur is een grote troef. Jebel Jais is een bestemming op zich geworden – met wandelroutes, internationale fietsevenementen, de langste zipline ter wereld, en zelfs een bergrestaurant op 1.484 meter hoogte. Evenementen zoals de HIGHLANDER-wandeluitdaging of de Jais Ride versterken onze reputatie als actieve bestemming. Maar we combineren ook erfgoed en luxe. De Suwaidi Pearl Farm biedt bijvoorbeeld een blik op de traditionele parelduikcultuur van de regio, terwijl het Sonara Desert Camp een gastronomische beleving onder de sterren aanbiedt. Dit zijn authentieke, meeslepende ervaringen die reizigers aanspreken die meer willen dan enkel strand en zwembad.”
Laten we het hebben over de Benelux-markt. Welk potentieel zie je daar?
“Benelux is klein, maar waardevol. In 2024 steeg het aantal aankomsten met 28% ten opzichte van het jaar ervoor; voor 2025 zitten we nu al op een stijging van ongeveer 15%. Belgische reizigers geven veel uit en zijn nieuwsgierig. Met het Selectair-congres dat hier in oktober plaatsvindt, zien we een echte kans. Echte ervaring zal het voor reisagenten makkelijker maken om ons met vertrouwen aan te bevelen.”
Speelt toerisme een grote rol in de lokale economie?
“Absoluut. Toerisme draagt momenteel ongeveer 5% bij aan het bbp van Ras Al Khaimah, maar ons doel is om dat aandeel tegen 2030 te verhogen tot ongeveer een derde. In tegenstelling tot andere Emiraten beschikken we niet over oliereserves. We hebben ons historisch gebaseerd op industrie – keramiek, farmacie – maar toerisme is onze toekomst.”
Tot slot, hoe zou je herinnerd willen worden na dit hoofdstuk in je carrière?
“Ik hoop dat ons hele team herinnerd zal worden omdat we Ras Al Khaimah op de wereldwijde toeristische kaart hebben gezet – niet alleen regionaal. Het is geen evidentie om te concurreren met grootmachten als Dubai, Abu Dhabi en Saoedi-Arabië, zeker als je pas 14 jaar geleden begonnen bent. Maar we zijn trots op wat we bereikt hebben, en op hoe we dat gedaan hebben: met kwaliteit, visie en integriteit.”
Foto: Iyad Rasbey
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.