
Lufthansa wil samen met MSC een meerderheidsbelang verwerven in ITA Airways, de opvolger van Alitalia. Dat Lufthansa in gesprek was, werd gisteren gemeld door Reuters op basis van anonieme bronnen. Momenteel is ITA Airways in handen van de Italiaanse overheid.
Op de website van ITA Airways staat te lezen dat er ‘blijk van belangstelling is’ bij MSC en Lufhtansa om een meerderheidsaandeel te ko pen van ITA Airways. Kort hierna bevestigde Lufhtansa aan AFP ‘in gesprek’ te zijn met MSC over een samenwerking en om zo een meerderheidsaandeel te kunnen verkrijgen.
Volgens ITA Airways hebben de twee spelers gevraagd dat de Italiaanse regering een minderheidsaandeel in ITA Airways behoudt. Voor MSC en Lufthansa zou een dergelijke transactie een win-win actie zijn, gezien de positieve synergie die er zou kunnen ontstaan in beide sector van vracht- en passagiersvervoer.
De regering gaat een ministerraad bijeen roepen om de voorstellen van Lufthansa en MSC te bestuderen, hierna volgt een bestuursvergadering van ITA Airways. Wanneer MSC en Lufthansa groen licht krijgen, krijgen ze een exclusieve periode van 90 dagen om de rekeningen van ITA Airways te onderzoeken en over een overeenkomst te onderhandelen.
Italy Air Transport (ITA) werd in oktober 2021 gelanceerd nadat Alitalia was opgehouden te bestaan. Alitalia had in zijn 74-jarige zakelijke geschiedenis veel financiële crises doorgemaakt en leed sinds 2008 elk jaar verlies. Opvolger ITA Airways, dat in zijn logo het rood, wit en groen van Alitalia heeft, richt zich meer op lowcost-vluchten. ITA Airways nam slechts een kwart van de meer dan 10.000 werknemers van Alitalia in dienst, terwijl de vloot de helft kleiner is dan die van Alitalia. Lufthansa zou in de vloot willen investeren en zou de luchthaven Fiumicino (bij Rome) als hub zien voor vluchten naar Afrika.
© Shutterstock